Hic et nunc/ Här och nu

Söndag 18 januari -09

Dagen började grå och är så fortfarande. Lite snö kom men smälter bort eftersom vi har nollgradigt här.
Jag har gjort mitt dagliga besök som fyller hjärnan med tankar. Tankar om smärta,sorg,förnuft och om tiden.
"En liten tid, ett ögonblicks vila i vindens armar …  "
 
Jag har inte slängt ut min julgran ännu -den är fin- som min mor brukade säga: "Den lille kraken"
Blir så illa tvungen att ta tag i det och börja klä av den. Varför drar man in "skogen" för att fira Jesu födelse? Tror seden kom från Tyskland. Varför ger man julklappar? En del säger att det symboliserar de tre vise männens gåvor. En berättelse jag hört är att man klappade på de fattigares dörr och slängde in ett vedträ. Detta för att de skulle kunna hålla varmt i sina stugor. Det finns nog fakta på sån´t här också. Vissa frågor fördjupar man sig inte så mycket i.
Såg lite av programmet "Stärnorna på slottet" igår kväll. Får lov att beundra Kjerstin Dellert. Tjusig och begåvad kvinna. Charm och stil. Ja, och vad ska jag ta för bild att visa nu då. Kanske min mor som liten.Det är alltid lika spännande att resa tillbaks i tiden. Vi är nog ett med den och dem. Alltet sammanflätat.
 
//Gunilla
 
Min Mor Eivor.
Mycket avvaktande. Varför blixtrar det så?
2 svar

  1. berit

    Är det du?Ska ha kvar min gran länge tillKram

    18 januari, 2009 kl. 12:52

  2. Quinny

    Visst ser man att äpplet inte faller långt från trädet! Har alltid beundrat de vackra kläderna som människorna bar i äldre tider. Även jag har ett barndomskort av min mamma, synd att jag inte har någon scanner. Har haft "stora badardagen" idag. Härligt, det fick ta\’ hela förmiddagen… Det är grått och kallt härhemma, tur att det finns el om än dyr. Vi hörs, min vän, hoppas B mår bättre!Kram från Lillasyster

    18 januari, 2009 kl. 12:57

Kommentera

