Hic et nunc/ Här och nu

24 januari-09

Lugn dag!
Varit med min 3,5 åriga dotterdotter på första förberedande danslektion. Egentligen bör de vara 6 år för att börja men koreografen som leder utbildningen tyckte hon kunde känna av. Hon skötte sig fint och försökte följa de övriga fem flickorna men jag tror hon är för liten för att starta dessutom är kostnaden sju hundra kronor per timme. Bättre att börja med gymnastik tills hon uppnår rätt ålder. Dessvärre finns inget bra alternativ. Lek o dans är inte detsamma. Riktig balett anses inte bör starta upp förrän vid åtta års ålder. Det tycker jag verkar för sent. Vighet och mjukhet bör ju redan då finnas där liksom balans och diciplin. Kanske har jag fel men mina flickor började i barnbarnets  ålder. Visserligen inte i Sverige.
En aktivitet eller ett intresse är inget man som förälder ska påtvinga ett barn men jag tycker att man skall låta dem pröva på och att man håller alla vägar och möjligheter öppna för dem. En stark naturbegåvning känner i regel själv sin väg. Så har vi ju det faktum att hemmiljön i sig, skapar förutsättningar för individen. Musiker formar musikaliska barn,fotbollspelare idrottsintresserade barn osv. Detta givetvis inte generellt.
//G
 
 
Ett svar

  1. Quinny

    Go\’kväll… Undrar om det var i den sorts dangrupp som Chelsea har gått i? Nu har hon flyttat upp några pinnhål. Chelsea och Emia, de är ju några år äldre. Tror Chelsea fick börja lite tidigare än avsett, men hon fortsätter inte med klassiskt utan går över till street… Emia tror jag har tröttnat hon vill spela teater. …som sin farmor, hoppas hon blir lika bra!!!!!! Emia spelar nu akustisk gitarr… Inga krav skall ställas men man skall låta dem pröva… Vi har varit i stallet idag. Flickorna var glada att börja rida igen. Emia har gått upp ett steg. Trodde hon skulle bli rädd att rida utan att vi höll i henne, men inte, det gick jättebra! Det var roligt. Fått en stjärna gjord av plastbitar av Elvira och ett julkort med tomte, det var farmor. Jag bara älskar dem… är det inte så?Vi hörs min syster, jag hör av mig, ha en bra lördagskväll och må gott! Alla!LördagskramenLillasyster

    24 januari, 2009 kl. 12:49

Kommentera

