Hic et nunc/ Här och nu

Ska försöka skriva…

..ner några rader men det känns som om jag inte har något att skriva men ändå händer massor runt mig. Kanske jag inte är van att skriva av mig utan låter allt stanna inombords. Däremot har jag lätt att svara på andras åsikter och funderingar. Jag kan inte säga "O sådan skön dag" för här är mulet, ja t o m en skvätt har kommit men det behövs mycket regn nu för att få den här våren att kunna slå ut i full blom.
Dagen började inte bra då jag fick telefonsamtal om att ena dottern fått åka till akuten. När det gällde dotter nr 2 skulle jag ut till hennes sommarhus för att läsa av mätaren. Väl framme kom jag på att jag glömt nyckeln. "So what" tänkte jag och började istället dra dubbarna ur vinterdäcken eftersom jag inte tänker köpa sommardäck. Väl klar slog mig tanken att kanske en av mina nycklar passar så jag testade. Tro det, hoppsan, den passade. Alltså kunde jag fullfölja mitt ärende.Väl därifrån skulle jag till kyrkogården och där pysslade jag lite samt såg om lillasysters vård.
På kyrkogården är nu byggarbetsplats. De lägger ner fjärrvärme, aaltså inte lätt att komma fram.Gångarna är uppgrävda och långa rör ligger utmed vägen. I en sväng blev jag fast. Bakhjulet stod nästan över ett 10 m långt rör. Jag gick ur bilen och trodde jag skulle orka flyyta det. Löjligt, det gick inte att rubba en mm. "Hjälp vad gör jag", står här till måndag morgon?? Jag knixade lite men hade en cm från bilens sida till vägräcket. DÅ kom hjälpen från Indien. Två  trevliga indier som inte kunde svenska. De dirigerade och till slut kom jag lyckligt därifrån.
Min mormor kallade alltid pensèer för "små gubbar". Nu förstår jag-de ser ut att ha mustasch och skägg. Tog ett foto. Inte så bra men för att visa liknelsen. Med det slutar jag detta inlägg  //Gunilla
 
5 svar

  1. Skyttenman

    Har aldrig tänkt på det tidigare, men din mormor hade ju rätt. Ser ut som både mustasch och skägg!Gör som du, låter inte Tiger vara ute om natten. Här kom han in för en stund sedan, mest för att gnälla och vill ut igen. Men se där får han tji!Ha en bra vecka / SA

    26 april, 2009 kl. 16:53

  2. san

    HejTack för dina uppmuntrande kommentarer hos mig när jag bara GNÄLLER å GNÄLLER och skriver av migHa det så bra i dag. Tur att du fick hjälp av indierna/San

    27 april, 2009 kl. 02:36

  3. Millroll

    Och här faller man i penséer, kan man säga. Det är fina blommor men det har väl alltid varit lite pensionärsvarning på dem, och nu förstår jag varför. Och det gick ju bra att skriva för dig. Du gav oss en hel del att tänka på, som det där med att dra ut dubbarna ur däcken…men hur gör du när det blir vinter ? Spikar du fast dem då igen ? Läsvärt roligt och intressant i alla fall. =)

    27 april, 2009 kl. 03:01

  4. Quinny

    Lilla Storasyster, vilken fin blogg du skrivit! Så lärdomsrik och tänkvärd. Finns ju många knep att lita sig till i vardagen. Jag skrev kommentar till din pensé, och jag tyckte ju alltid de liknade små pekingneser… jag har alltid tyckt om dem, vet inte om jag vill kalla dem pensionärsvarning… tagetes möjligen… trender kommer och går. Tack, snälla syster för du tittade till min gravvård. Förstod att blommorna hade sett sina bästa dagar. Förhoppningsvis kommer det nya, kanske några med pensionärsvarning, vem vet.Hur gick det med M på akuten? Jag glömde att fråga, egot i mig, du vet…Nu har jag suttit en bra stund här framför datorn och spelat mahjong!!! Kunde inte sluta, men nu är jag slut…Vi hörs, önskar dig en bra natt med god sömn.Kramar digLilla Ysta

    27 april, 2009 kl. 15:39

  5. Tina

    Ja jag tycker då det var en riktigt innehållsrik blogg. Så duktig du är på att fixa både det ena och det andra. Du jag gillar Pence`n den finns i så många färger och är så vacker tycker jag. Men du jag får hålla med. Skägg och mustasch det har den.Tack vännen för grattiset. Nej då jämt var det inte. 58 blev det nu. Åren går du.Ha det nu bra vännen i det vackra vårvädret. Det är nu vi ska ladda batterierna vet du.Varma vårkramar från TINA

    27 april, 2009 kl. 16:27

Kommentera

