Hic et nunc/ Här och nu

Lite historia och nostalgi…

..när jag sitter och tittar på bilder jag har fått samlat på en CD-skiva. Det är gamla foto över Jönköping ända från slutet av 1800-talet och framåt.Jag känner igen de gamla nu rivna träkåkarna med sina innergårdar med kullersten. Det var inte många här som bodde sofistikerat. Jag var förunnad att bo i en bättre fastighet men för det var inte livet enklare.
Min stad har genomgått en radikal förändring sedan 50-talet och det finns så mycket att berätta om alla dessa bilder och även om de original som också är fotade. Nu är det ju så att endast de som har kännedom om stadens historia finner ett nöje av att läsa så jag vill ändå visa några foton som ändå kan intresera många. Som så många andra städer hade vi spårvagnar och jag tror den sista turen gick 1958. Här nedan en senare bild och jag känner igen konduktören. Han körde sedan busstrafik i stan.
Härefter ska jag presentera hamnen och båtarnaMotala Express och Motala Ström.
Årtalet vet jag ej men kanske 40-tal
Nu lite fakta om Motala Express. Hon levererades från Jönköpings Mekaniska Verkstad och sjösattes den 24 juli 1855. Man brukar kalla henne Vätterns fånge eftersom hon var för lång ,35,67m, för att passera slussarna i Göta kanal. 1899 såldes hon till Jönköpings expressångare och hade därefter fler ägare. Tror hon gick från 30-talet mellan Jkp och Visingsö fram till 60-talet. Nu gör hon turer på Vättern och är också hamnkrog när hon inte går i trafik för sitt rederi.
Dessutom fanns en bild på båten "Motala Ström" som byggdes 1855. Den vet jag inte mycket om men den som är intresserad kan nog hitta information.

Motala Express 1955
Motala Express 1948
 
 Motala Express 1902
Motala Ström 1935
 
//Gunilla
 
Ett svar

  1. Skyttenman

    Mycket intressant med din text och bilderna från förr! Blir stundtals riktigt förundrad över hur mycket som har förändrats genom åren. Roligt är det att Motala Express med flera fortfarande finns i drift och samtidigt minner om svunna tider.Ha en bra helg! / SA

    21 maj, 2009 kl. 17:20

Kommentera

