Hic et nunc/ Här och nu

Sveriges Nationaldag…

…är vår yngsta helgdag ur två perspektiv. För det första är det den senaste helgdagen i Sverige (sedan 2005) och för det andra så är det den helgdag som har firats under kortast historisk tid (sedan slutet av 1800-talet).

I någon mening var det ett regnoväder som gjorde att just 6 juni valdes som nationaldag. Det var på Skansen 1893 som Artur Hazelius höll en stor vårfest. Intresset var stort men när festen skulle börja så kom regnet och publiken svek. För att rädda firandet valde Hazelius att förlänga firandet till 6 juni. Han skrev:

"Vårfestens sista dag och på samma gång stor nationalfest till firande av våra historiska minnen i morgon tisdag den 6 juni (Gustafsdagen)".

Den 6 juni 1809 antogs Svenska regeringsformen, vilket innebar religions-,tryck-och yttrandefrihet för svenska folket.

Den 6 juni 1974 antogs den nya regeringsformen.

Mellan 1916 och 1983 kallades Nationaldagen för "Svenska flaggans dag".

Att 6 juni kallades Gustafsdagen är något som Gustav III ligger bakom. Efter statsvälvningen 1772 placerade kungen sitt namn på den dag då Gustav Vasa valdes till kung 1523.

 
5 svar

  1. windows

    Kul att få lite historia bakom…en del kände jag till och en del inte! Ha en trevlig Nationaldag…kram

    6 juni, 2009 kl. 05:24

  2. Michèle

    Jag tittade på internet den 6 juni i Sverige . Nu vet jag bättre historia ert land . Bonne soirée . Je t\’embrasse, et merci pour tes commentaires sur mes photos .

    6 juni, 2009 kl. 11:48

  3. Quinny

    Sveriges Nationaldag är nästan över… några få timmar kvar. Jag har inte varit och firat vår dag, dels har regnet öst ner, dels kanske min patroism inte är så stark. Ändå älskar jag mitt land…Imorgon blir det att lägga röstlappen i EU-valet… som du så sant säger min, kära Storasyster ger man inte sin röst kan man inte heller gnälla, när det inte blir som man vill! …och det gör det ju inte…Jag är ändå inte missnöjd, tvärtom. Vore jag det borde jag skämmas.Sveriges fana den är blå, med det gula korset på… ha en bra fortsatt kväll. Nu går jag gästboken!KramarLilla Ysta

    6 juni, 2009 kl. 15:22

  4. Skyttenman

    "I någon mening var det ett regnoväder som gjorde att just 6 juni valdes som nationaldag."Jo, jag tackar. Och förstår…*L*Hoppas på bättring gör SA och önskar dig en bra fortsättning på helgen!

    6 juni, 2009 kl. 15:56

  5. Dr

    Ja huvudsaken är att man får vara ledig (fast i år blev vi ju snuvade på det). Fira kan man ju göra med sill och potatis till exempel, eller så får någon utse den svenska nationalrätten om den nu är något annat än inlagd sill. :)KramMox

    7 juni, 2009 kl. 15:35

Kommentera

