Hic et nunc/ Här och nu

Sitter i fundering…

…om mycket. Tänker på människoöden och hur små vi egentligen är. Jag har promenerat runt , i solen, på kyrkogården och läst på stenarna. Många namn känner jag igen. Lekkamrater, klasskamrater . grannar, pojkvänner och andra kända efternamn. Jag tycker om att gå på vår vackra kyrkogård. Pyssla lite på min plats och lite på systers. Enarna tar sig.
Så går jag gången fram till John och Esther Bauers med sons grav. Där var nu skugga från de stora träden. Stenen var runt om kantad med begonior.Satte mig en stund på gräset och tänkte mig tillbaka till deras tid. Johns far "Joseph"kom som 13-åring ensam till Sverige från Tyskland. Som vuxen öppnade han chakuteriaffär på Ö Torget och i våningen ovanpå bodde familjen. Senare byggde han en villa vid Rocksjön dit de flyttade. John föddes 4 juni 1882 och dog i en tragisk förlisning av ångfartyget Per Brahe på Vättern 20 nov 1918. På båten var 16 besättningsmän och 8 passagerare varvid alla omkom. Däribland fanns både John, Esther och sonen Putte. Senare visade det sig att lasten av symaskiner från Huskvarna var fellastade så båten kunde inte klara den hårda stormen. Deras äktenskap hade börjat med uppriktig kärlek och passion men de fick problem och bestämde sig strax innan båtresan att skiljas. Ödet vill inte att det skulle bli så enkelt utan istället slutade deras liv med denna tragedi.
En av John Bauers målningar
  
 
5 svar

  1. Quinny

    Det största tack, till dig min Storasyster att du tittar till Lilla Ystas grav. Det var då glädjande att enarna tar sig, hoppas de växer lite vackrare än de andra som vi fick slänga bort…Vilken tragedi detta var, när herrskapet Bauer gick sin död till mötes i Vätterns vatten. Förstås var det lika tragiskt för de andra som förliste, men det är nu en gång så att John Bauer\’s namn var redan känt och förknippat med de underbara målningar som vi kan skåda idag. Troll, prinsessor… alla lever de i de djupa skogarna, tittar fram då och då bakom mossbelupna stenar… Titta på paret Bauer, så söt, tidlöst vacker Esther är, mannen hade näsa som var idealet på den tiden… ;-)Vi måste höras av så jag vet ungefär när du kommer upp till mig imorgon!! Nu är klockan sent men jag ringer tidigt i morron!!!Sov gott, Storasyster, längtar tills du kommer!Lilla Ysta

    15 juni, 2009 kl. 16:06

  2. Michèle

    den här berättelsen är mycket rörliga. Jag gick kyrkogården på Père Lachaise i Paris. J\’aime beaucoup . Det är en plats full av lugn och stillhet . Bonne soirée à toi . Je t\’embrasse

    15 juni, 2009 kl. 16:36

  3. Millroll

    Hans bilder var sannerligen härliga och speciella. Finns det någon som har hans stil nuförtiden ? Kanske någon "Fantasy"-inspirerad. Önskar dig en Trevlig Midsommar och tack för ny bekantskap! =)

    18 juni, 2009 kl. 02:14

  4. L'Ami

    Elle est trop belle cette image…Ces monstres en admiration devantcette merveilleuse créature….

    19 juni, 2009 kl. 18:26

  5. berit

    Ja John Bauers bilder växte man ju upp med. Hans trollska bilder för en tillbaka till barndomens fantasifulla värld. Den lilla prinsessan ville man vara. Sorgligt öde han gick till mötes. Jättefint foto du hittat på John och Ester, som nog stod modell för prinsessan

    22 juni, 2009 kl. 17:34

Kommentera

