Hic et nunc/ Här och nu

En midsommarhälsning….

…vill jag ge alla som läser min blogg. Dagen har varit regnig men bra. Jag har gjort en del inköp samt byggt modellflygplan med min dotterson. Alla har väl nu ett bestyr inför stundande helg. Själv tar jag det lite lugnt och försöker vara i fas med min själ. Ha en bra och njutbar midsommar  som jag har för mig de kallar "La nuit de Saint-Jean i Frankrike om jag inte minns fel.
//Gunilla
 
 
5 svar

  1. windows

    Tack detsamma…här ska slappas och ha det gött. Vem var Saint-Jean? Vet du det? Inte illa att ha en natt uppkallad efter sig 🙂 Kram

    18 juni, 2009 kl. 19:00

  2. Tina

    Hej vännen!!!Tack för hälsningen. Klart jag läser dina bloggar. Vad mysigt du har haft det i dag då. Pysslat med barnbarnet. Gott du. Blir lite avis för jag har ju inga. Passa på å njut du.Ta det du lugnt du det behöver inte vara full rulle för att det är en storhelg.Kram Tina

    18 juni, 2009 kl. 19:18

  3. Quinny

    En riktigt skön midsommarhelg önskar jag dig, min Storasyster. Jaså, fransmännen firar midsommar också, det visste inte jag, i Danmark tror jag defirar de St Hans, men det är inte vår midsommar, men nästan. Dagen skall gå i lugnets tecken, de små skall dansa runt midsommarstången och leka… det slipper jag. På kvällen hälsar vi på Adam och flickorna och har en liten grillstund. Som Tina säger, det behöver inte vara full rulle för att det är storhelg, man kan ha det mysigt ändå!Vi hörs, min pärla till vän, jag ringer.En midsommarkram tills dessLilla Ysta

    19 juni, 2009 kl. 05:10

  4. L'Ami

    Bonsoir chère Amie,Tout d\’abord,Merci d\’avoir accepté mon invitation à devenir Amis,comme je ne connais pas du toutta langue,j\’écris donc en français et je crois que tu parles bien notre langue.Est-ce que Gunillan est tonprénom ? Si oui,enchanté Gunillan.Sasha et Erik sont de magnifiques enfants,les tiens peut-être ?J\’ai vu un de tes "com" (commentaires) où tu demande des renseignements sur les feux de la St-Jean…C\’est une tradition très ancienne pour fêter le passage à l\’été (20 ou 21 Juin),fêter le milieu de l\’année,eta lieu en France le 24 Juin.Cette fête qui a été un peu abandonnée à cause d\’incendies,revient peu à peusurtout dans des petits villages.Ce soir-là,ils installent un grand bûcher et y mettent le feu,à la tombée dela nuit.Souvent il y a une petite buvette,et les gens du pays se retrouvent ainsi pour boire un coup ensemble.Voilà,tu m\’as donné une idée,je vais aller dans mon Blog pour y faire un Billet….Très heureux chère Gunillan de t\’avoir maintenant comme Amie….Bises de L\’Ami Gilbert

    19 juni, 2009 kl. 12:46

  5. Millroll

    En försenad hälsning, men dock…..;-) Ser att du har en fransk vän här och att du själv tycks behärska det franska språket väl. Gör det inte själv men har nära vänner som gör det. Roligt! Har alltid varit intresserad av språk, och är alltid bra på grammatiken och uttalet men på grund av mitt usla minne har jag aldrig varit framgångsrik på glosorna. Lär mig ena dagen en ny glosa och *poff* borta nästa dag. 😉 Dessutom var jag nog lite för blyg i unga år för att bara våga prata på….nu är jag inte så blyg längre, men nu är ju minnet å andra sidan ännu sämre. Vilka massa fina sommarbilder du har här trots att sommaren bara nyss börjat. Och härlig bild på barnet och katten här bredvid! Ha en god fortsättning på sommaren, som här i Stockholm är på stark frammarsch, äntligen. =)

    25 juni, 2009 kl. 02:35

Kommentera

