Hic et nunc/ Här och nu

Som barn…

…tillbringade jag mycket tid hos min mormor och morfar i Långskogen. Detta är många år sedan och där fanns inte många lekkamrater, kanske en ibland två men det gjorde mig inte så mycket. Jag tyckte redan då om ensamheten och min fantasivärld drog  mig med på både det ena och det andra.Timmar kunde jag vandra i den stora skogen som var varm och luktade av träd och fuktig mossa. ensam kunde jag ligga i en glänta och bara titta på molnen som bildade många av mina fantasifigurer.  Kom jag åt lånade  jag morfars yxor men efter att nästan huggit tummen av mig försvann yxorna. Morfar kommenterade aldrig detta men några yxor blev det inte mer. Mormors cykel däremot kunde jag få låna ibland och då bar det av, sju km till byn. På vägen dit, kanske en km från mina morföräldrars hus ,fanns ett hus som kallades "Valhall". För mig var detta ett spökhus som jag smög runt, med rädslan i bröstet. Varje knäpp ingav mig fasa om vad som kunde hända.  Huset var fallfärdigt, fönster och dörrar trasiga och ingen bodde i huset eller i närheten bara lite vinddrag som fick huset att låta för mig med hes röst. Trädgård, nej det fanns ingen, man tyckte sig att huset stod ensamt ute på ett gärde som en stor och mörk fara. "Valhall", jo visst..det kände man till men vad som hade varit där en gång är fortfarande oklart för mig och om det står kvar vet jag heller inte MEN då min bror och jag var där för att sköta gravarna sommaren 2006 stod det likadant som för nästan ett halvt sekel sedan.
Foto taget juni 2006
//Gunilla
4 svar

  1. Millroll

    Mystiskt ! Fast de kan vara rätt vackra ändå, såna där gamla oanvända hus. Känner igen det där med att vara ganska ensam på somrarna. Mina ganska mycket äldre syskon var ute på andra håll och man fick roa sig bäst man kunde. Men nåt Valhall hade vi inte i närheten. Kanske hade varit lagom spännande…vem vet ? Fast jag nöjde mig nog med att läsa Kalle Blomkvist. Mer spänning än så tålde jag nog inte..;-)Ha det gott !

    1 juli, 2009 kl. 19:25

  2. Quinny

    Underbart hus! Galen i hus som du vet! Önskar få komma dit och "undersöka". Helt otroligt att det stått i detta skick i så många år, i vått och torrt. Lustigt, men jag tror ändå det kan ha varit ett boningshus. Det brutna taket har jag sett på fler förrasekelskiftesvillor. Trappan kan ju ha Kommit bort i "hanteringen". Blev mycket nyfiken, måste nog forska lite…Bra bild, tog du den 2006? Lite mer i "snittet höger" så blir det perfekt!!! (lite skämt, du vet varför…)Lilla Ysta, husfinnaren

    3 juli, 2009 kl. 03:00

  3. Quinny

    Lilla Ysta igen… Valhall var ju typisk benämning på 1800-talets fornnordiska tid. Måste ha varit en ståndsmässig byggnad och använts som sådan. Typ en patron eller dylikt….hm…

    3 juli, 2009 kl. 03:04

  4. Gunnel

    hej gunilla jag är från skärstad som ligger en bit ifrån Valhall! Jag kan berätta att mina föräldrar träffades där p¨å 40 talet då var det ett nöjes ställe för folket där omkring. Min klass kamrats pappa ägde detta, Och jag var på kräftskiva där par gånger på 80 talet,, Pratade med en utav sönerna förra året och han sa att det är osäkert att gå in i denna byggnad,, kul att du lagt ut bild på den.. Vart bodde dina morföräldrar Häls Gunnel

    3 februari, 2013 kl. 14:43

Kommentera

