Hic et nunc/ Här och nu

Erik har haft en bra dag…

…som började med blodpuding och lingonsylt till frukost därefter  lite smågodis som han inhandlade tillsammans med lillasystern. Kompisen kom och vad de ville gör var att få spela minigolf så mormor stack till en femtiolapp varvid de sprang iväg.  Sasha var i full färd med Lejonkungen och några nötkräm. Vad mormor fick göra var att ställa sig skala potatis oh morötter som skulle koka tillsammns. En  fiskgratäng på 600 gr torsk,buljong, paprika,lök,purjolök,tomater,ärter,räkor och en del andra grönsaker. Efter golfturnen blev det middad. Då kom skriet:"Nää det tycker inte vi om"  "Åjo det gör ni nog visst det", säger en besviken mormor. Vad händer. Jo jag får stoppa dem innan allt blir slut i formen. En ytterst liten bit blev kvar till deras mor.
Vid fem-tiden gick vi alla ner till Vätterfesten , förutom pojkarna hade vi fyra flickor med. vi stannade till ca 18.30. Då gicjk vi därifrån för mindotter for iväg med Bonnie och D hämtade Sasha. De skulle gå ut på restaurang. Hoppas den lilla orkar med. Pojkarna stack iväg och fick löfte att vara ute till ca 20.30. Jag gick ner vi åttatiden och letade efter Erik oh han sat huttrande med stora trötta ögon på skateboardsbanan. "Ska du inte komma hem", sa en ängslig mormor. Kan jag då få en kebab tyckte barnbarnet. "Jo om du kommer om 20 minuter ",fick han till svar, varvid jag tig min cykel och åkte för att inhandla denna fantastiska önskan.När jag kom tillbaka satt Erik hemma. Han åt sin kebab och njöt sedan sa han"en sådan underbar dag jag har haft och gav sin mormor en innerlig kram. Han badade tog på sig mormors sidenmorgonrock ock kröp ner i min säng med orden "Du är den bästa mormor som finns Du har väl låst dörren och balkongdörren"
sedan somnade han med sin hand i min. Hur många nästan tolvåriga killar gör så.  Liten, vild, och mjuk med hjärtat på rätt ställe m. Må han få förbli sådan och att ingen tar ifrån honom ömheten för andra.
//Gunilla
 
Kommentera

