Hic et nunc/ Här och nu

Sömnlös natt…

…och jag ser att jag nyligen haft besök på min sida. Synd att jag inte fått ett avtryck eller hälsning. Det känns lite tyst och ensamt att vara vaken då de flesta sover och allt är stilla i hus och på gator. Tankar snurrar och det känns som om jag inte får tag i änden för att kunna nysta upp. Jag tänker mycket tillbaka på den tid som gått och "Varfören" blir stora och oförståeliga. Som småskolebarn blev jag av fröken kallad papegoja, eftersom jag var glad och pratsam, idag känner jag mig som papegojan som slutade prata. Märkligt när ensamhet och tystnad blir en vän. Kattens spinnande . när han nu ligger halvt över tangentbordet, blir kärlek. Förstår de kvinnor som fann lugn och harmoni när de satt på sin pall med huvudet vilande mot sin kära ko och mjölkade den. Värme, tillhörighet och tröst. Nattens mörker med sin storhet och tystnad kan ibland ge liknande känsla. Vem och vad är lilla jag i detta stora fantastiska?
Morgonen ljusnar om några timmar och då börjar liv och rörelse. Det är lördag och torghandeln drar folk så även second hand butikerna. Jag kommer att sitta vid symaskin och förmodligen ha min fyraåriga Louise hos mig. Vi kommer bra överens, föresten gör jag det med alla mina barnbarn. Saknar visserligen de tre jag inte har i Sverige men älskar dem. Livet går vidare och jag vill till alla som besöker min sida önska en Trevlig och Skön helg!
Kram //Gunilla
 
5 svar

  1. Inger

    Hej Kansk sover du nu,av sömnlösheten som mattats ut ,av för många timmars vakenhet.Torghandel ,Djurens ätande i ladugården Det låter riktigt härligt mysigt och tryggt Det där VARFÖRtycker jag ger så många skifftande svar Ibland tiger det som muren. Idag skall jag jag på fest Älgfest i gamla skolan Det ser jag fram emot att få träffa och lära känna fler byssbor Jag har nyss fått en symaskin Som jag tänkte börja ta mig tid att lära känna oxå Jag är inte särskilt flyhänt med den Min mor sydde och skämde bort oss med sin sömnad Så jag varken kännde eller hade något behov av att lära mig..men nu.Dessutom har jag oxå tänkt lära mig sticka strumpor i glada färger Min ena dotters svärmor är skicklig stickerska Det är dags nu.När mörkret blir allt tätare och stannar allt längre Önskar dig en riktigt mysig och härlig helg KRAM

    26 september, 2009 kl. 00:51

  2. windows

    Själv tycker jag om natten och ensamheten….just att jag hinner tänka så mycket. Är väl en tänkare ….då är det jobbigare att vara ensam på dagtid, fast det är jag nästan aldrig. Ha en very najs helg…sköt om dig. Kram.

    26 september, 2009 kl. 05:10

  3. Skyttenman

    Go lördag Gunilla! Kikar in, läser och önskar dig en riktigt bra dag!Kram SA

    26 september, 2009 kl. 05:46

  4. Tina

    Hej vännen!!! Visst vill man se en liten kråka om någon varit inne. Man blir ju så glad när man ser det. Man behöver inte alls komentera så mycket om man inte känner så bara lämna en liten rad. Blir inte glad att jag ser du sitte så ensam och inte mår bra. Önskar jag kunde göra nått. Livets väg är krokig och dan och upp och ner går den. Låter gott att du har ditt lilla barnbarn så nära dej.Hoppas nu att du ska kunna ha en bra helg och att solen lyser på dej igen.Kram ♥TINA

    26 september, 2009 kl. 06:39

  5. Katarina

    Hejsan Gunilla!Nu har jag varit inne o kikat på din blog. Ville bara säga att det var jätteroligt att träffa dig på andrahandsaffären i dag! Det var dagens höjdpunkt! 🙂 Kul att prata lite. Jag kom aldrig iväg ner till stan, orkade inte kånka runt på kassarna på stan. Istället åkte jag till Lidl och storhandlade.Har ingen blog jag skriver på för tillfället, men om du vill får du gärna kika på mitt flickr konto. Där finna bl a några bilder jag tagit på Rosariet.http://www.flickr.com/photos/33840975@N06/ Pinsamt när du frågade vilken kamera jag har..glömmer alltid bort det… ha ha ha…var tvungen att se efter när jag kom hem. En Sony Cybershot har jag..tar lång tid innan slutarenstänger sig när man tar kort, önskar jag hade en kamera som gick lite snabbare. Är glad att jag har en iallafall.http://cecilef.canalblog.com/archives/2009/09/25/15193264.html Denna länken är till en kvinna i frankrika. Jag prenumererar på hennes blogposter och hon gör så vackra saker. Sedan kan man fortsätta klocka vidare till andra kreativa männsikor från hennes blog. kanske kan vara något för dig att bli inspirerad av!?Och där de säljer hantverk heter http://www.etsy.com , även den en guldgruva av saker att bli inspirerad av. Du kan själv öppna ett eget konto om du vill köpa eller sälja något.Hör gärna av dig om du känner för det. Jag tycker det var jätteroligt att träffa dig.Må så gott. Kram, Katarina

    26 september, 2009 kl. 10:03

Kommentera

