Hic et nunc/ Här och nu

Inför en, för mig, betydande helg…

 

"Alla helgons dag"

En koppling till allmän minnesdag över de döda uppstod tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar. Inom den katolska kyrkan infördes på 1000-talet alla själars dag2 november, som en dag då man ska minnas sina bortgångna anhöriga. Då firas Mässan för de döda, och kallas då Requiem-mässa, eftersom man önskar de döda "requiem aeternam" ("evig vila").

I samband med reformationen upphörde alla själars dag att vara helgdag i protestantiska länder, och dess innebörd kom istället att övertas av 1 november (allhelgonadagen). I Sverige är den numera återinförd. För att undvika sammanblandning mellan "Alla helgon" och "Alla döda" firas enligt 2002 års evangeliebok "alla helgons dag" på en lördag i början av november, varvid den påföljande "söndagen efter alla helgons dag" har namnet "alla själars dag".

 

 
2 svar

  1. Quinny

    Tack, min Storasyster för att du tittar till de mina vid stenen hos W!! Det gör mig både trygg och bortskämd… Ja, ett litet hjärta i mossa, men med en stor tanke, en tanke bakåt på en den lyckliga tid som var då. Vi får försöka kämpa vidare som våra förfäder gjorde både i smått och i stort. Ljuset du satte på vår grav kommer att lysa och värma upp våra själar.Frederick jobbar ikväll. Blev bjuden till Adam och flickorna som skulle ha en liten festkväll tillsammans med vänner. God mat och gott att dricka, kan jag förstå… tackade nej, kände att jag ville vara för mig själv ikväll. Ibland är det bara så och så kändes det ikväll. Tänker faktiskt gå till sängs tidigare, dricka en kopp med hett honungsvatten med fläder och champagne!! Köpte på julmarknaden i Åminne. Har fått rethosta och hoppas det inte blir värre till onsdag. Längtar dit så det värker… ha ha… eller är det till kaffet med en halv åtta som drar?Kramar dig länge, min själs frände, sköt om din förkylning, den får inte bli värre. Din Lilla Ysta med man och mamseller

    31 oktober, 2009 kl. 15:00

  2. berit

    Så fina ljus. Är det din egen bild? Det känns tungt att tänka på alla mina saknade döda. Jag har min son, min man och mina föräldrar och en älskad moster som jag saknar mycket men man får försöka att glädjas över dem man fått behålla. Stor kram

    3 november, 2009 kl. 05:00

Kommentera

