Hic et nunc/ Här och nu

Är ålderns höst….

…insiktens tid. Märkligt att sådant man varit med om som barn och också genom livet inte klarnar förrän efter årtionden.Märkligt att man börjar förstå sig själv och sina reaktioner efter så lång tid, att hat och besvikelser kan övergå till medkänsla och ömkan. Inte förståelse eller förlåtelse men trots en insikt av livets baksidor. Varförjag avskyr att fira mina födelsedagar och även andra helger stod klart för mig i nattens mörker. Något jag inte tänkt på förut och något ingen annan heller förstått utan tyckt att jag är udda. För oss människor är egot viktigast men stannar vi upp så inser vi att det även finns andra människoliv med sina öden och våra förfäder hade sina liv , tankar och bakgrunder. Vi är en länk i kedjan. Varför de mina reagerat på olika sätt kan jag i stort nu förstå kanske också varför min avkomma har sina reaktioner och sitt handlande. På något sätt vävs allt samman. Fanns en mening i allt. Nej…En präst sa till mig "Det finns ingen mening i det som sker". Fortfarande förstår jag inte hur han såg på detta.
Nu ska jag inte fastna i mitt mörker när utan gå till ljuset och symaskin.
//Gunilla
2 svar

  1. Anja

    Hm…. Ar inte omkan lite sjalvpatvingat och empati den rena, kanske djupare, kansla man borde ha… Och ar det inte harligt att fa lagga dag efter dag av visdom och erfarenhet bakom sig. Att fa ha levt annu en dag… Fran ett morkt regnigt och blasigt Irland, sander jag all min karlek!

    12 november, 2009 kl. 07:07

  2. Quinny

    Min kära vän, min Storasyster. Vi lägger, som namnlös säger, dag efter dag av visdom efter oss. Så rätt, så djupt tänkt. Visst har vårt liv en mening, annars hade väl inte mänskligheten, livet kring oss varit som det är idag. Meningen finns där, men det är en gåta… Ja, du, min kära vän, alla dagar kan inte vara lika, ibland lever vi bekymmerslöst tills en dag insikten kommer. Jag har själv fått inse att det är vad livet ger. Empati och förlåtande är nog de svåraste bitarna att pussla ihop för en sårad och skadad själ. Det där är nog du bättre på än vad jag är. Hoppas min tid räcker till så min visdom lär mig att kunna ge dessa bitar också. Det är lätt att fastna i mörkret. Men jag hoppas vi båda skall se ljuset i våra dagar, de vi har framför oss!En stor kram full att kärlek till min StorasysterLilla Ysta

    12 november, 2009 kl. 15:12

Kommentera

