Hic et nunc/ Här och nu

Vaknade för tidigt…

…för att orka vara utvilad  då eftermiddagen och kvällen kommer. Jag har ju mitt smide då. Nattens sömn bestod inte av många timmar men det kanske går…
Regnet duggar sakta ner men någon kyla är det inte. Lite fel väder, det ska snöa och blåsa kalla vindar.
Minns ni 

Fredagen den 17 november 1995 då  hela Västsverige hade den värsta snöstormen i mannaminne. Snön låg på från torsdag kväll och höll på natten igenom och hela fredagen med stark nordanvind. Det var totalt kaos. Man kunde över huvud taget inte vistas ute. Många fastnade utefter vägarna där de satt kvar hela natten. Plogbilarna förmådde inte rensa, det drev igen lika kvickt.Snöfallet upphörde först på lördag. Snön på vägen låg en meter djup. Kompakt. Ingen plogning på gång, alla hade det lika illa.. Många kom inte till sina arbeten och de som lyckades ta sig dit blev kvar längre än planerad tid. Jag var en av dem tillsammans med en 6-årig liten pojk som jag var barnvakt till. Det var till slut en taxi som tog oss därifrån. Först på söndag, på tredje dygnet kunde livet bli ganska normalt.

En dag man inte glömmer.

3 svar

  1. Quinny

    Nej, denna vargavinter minns jag inte. Kanske för att vi har haft några kalla vintrar, både före och efter 1995. Usch, även om jag älskar snö så finns det en gräns, även när det gäller köld. Brrrrrr… Det låter inget vidare att inte få sova ut ordentligt. Jag vaknar tidigt, men hoppar ju tidigt i säng! Denna helgen har det varit fullt upp. Basarer, kyrkor, scouter och inte att förglömma lek med dockor tillsammans med Emia. Nu är jag fast, skönt med en liten andningspaus på en vecka. ;=)Hoppas i alla fall vi skall kunna gå ut och ha lite trevligt i veckan, eller vad säger du?Tycker du var riktigt snygg i dina glasögon. De var mycket diskreta och du ville ju ha dem så. Huvudsaken är att man ser bra med dem, sitter bra på och att känslan av trivsel finns där. Mina hänger ju på näsan numera så jag har fått börja med linser igen. Trivs med glasögon, det har nog med vanan att göra.Imorgon kommer Antennservice till Taberg!! Tro, att jag är glad… äntligen, ÄNTLIGEN säger jag, det skall bli roligt att kunna få välja sina egna TV-program!! Kunde inte ens se Morden i Midsomer i veckan, har ju inte program 3, men snart kan jag. FÖRHOPPNINGSVIS…Ha några trevliga timmar på silversmidet ikväll. Du glömmer säkert tröttheten när du får arbeta med något du riktigt mycket tycker om.Ha dem go\’ kväll och vi hörs.Söndagskramen till dig, kära Storasyster Lilla Ysta

    15 november, 2009 kl. 14:50

  2. Quinny

    …nog trött jag också, menar,Ha en go\’ kväll…Ds

    15 november, 2009 kl. 14:52

  3. Inger

    Det var ett tag sedan Som snön var synlig Det här vädret som nu är,med regn..regn..regn ,börjar bli en stadigvarande besökare.Nog gillar jag snön som lyser upp i mörkret och några minusgrader Som håller marken stadig under mina fötter och inte som nu Då jag slirar omkring på ostadiga ben på lera och vattnigt underlag Jobbigt att inte få sova..En stor Kram till dig

    17 november, 2009 kl. 07:36

Kommentera

