Hic et nunc/ Här och nu

Julen närmar sig…

…med raska steg. En del tycker om det och andra inte. jag är av den senare sorten. Överallt är det rött och pynt med bjällerklang, så blev min sida just nu också trots att det skriker i mina ögon. Kanske att jag tar bort det i morgon, det får vi se…. Jag känner mig inte tillfreds med färgerna och inte med den kommersiella julen heller. Allt och alla stressar upp sig, förberedelserna är många och stora. För vad och för vem ???-för att på julaftons kväll vara bortblåst och överstökat. Tänker stora flertalet på vad julhelgen egentligen innebär? Nå, jag tänker ta allt med ro, trivas med advent, kanske njuta av ett och annat gudstjänstbesök och inbilla mig att stora vita snöflingor faller när jag går ut från värmen, ljusen och den harmoniska stllla musiken. På söndag blir första adventbesök till Norra Sandsjö kyrka med dop av min brors barnbarn. Kroppsligt får han inte vara med  men säkert ser han oss från sin värld.
3 svar

  1. Tina

    Hej vännen!!! När det gäller jultider är vi olika jag ock du. Jag älskar denna tiden som börjar med advent och sträcker sej fram till trettondagshelgen. För mej är den ett varmt ljus i den mörka årstiden. Man behöver ju inte stressa upp julen för att den ska vara bra. Men jag trivs nog att känna lite julstress det är mysigt. Vi är alla olika och tur är väl det du. Blir säkert ett fint besök i kyrkan med dop på första advent. Kan tro du håller mycket på med dina fina hantverk nu när dagarna är mörka och regniga. Önskar att du har det bra och ger dej en kram.Tina

    24 november, 2009 kl. 17:50

  2. Skyttenman

    Julhelgen – och andra helger – kan vara tuff! Jag vet…Hoppas att du får en fin advent! /SA

    24 november, 2009 kl. 18:20

  3. Quinny

    Jul strålande jul… ja, du min Storasyster, jag sällar mig till din skara. Det får gärna vara vackert på julen, glittra lite extra, det får gärna falla lite snö. Men att haussa upp sig inför julen, det har jag slutat med sedan lång tid tillbaka. Visst ska det som jag nämnde glittra lite extra, hmmm… om det blir uppsatt då alltså! Tycker om mörkret med ljuskällorna, helst då den äkta stjärnhimlen. Det jag längtar efter att få se är de strålande barnaögonen, men det verkar som det inte finns några riktigt, riktigt äkta sådana heller… nuförtiden… Nu är jag ful, men barn har allt, de börjar redan bli blasé, en fruktansvärd tid vi lever i. Presenter blir till investeringar, skyhöga som 3-våningshus, det är ingen julglädje. Visst, vi har det trevligt, barnen stimmar och vi vuxna har trevligt på vårt vis. Men visst var "våra" jular fyllda med någonting annat…?En liten julgudstjänst, skulle nog inte alls skada… stor, stor kram inför Adventen!Lilla Ysta

    25 november, 2009 kl. 03:53

Kommentera

