Hic et nunc/ Här och nu

Ett par små…

…adventsänglar för att pigga upp det grå och mörka vädret med.  Vem man pratar med så är de trötta och inte utan att jag själv är det. Kanske vi människor liksom björnen bör gå i ide eller som kvinnorna förr ta tag i det man inte hann med under den ljusa årstiden. Jag ska faktiskt karda ull i helgen för att tova. Har fått ett par säckar av en arbetskamrat. för tillfället har jag den i källaren och det luktar….ja. Har några projekt på gång. Satte faktiskt upp mina gamla handsydda julstjärnor idag och de lyser rödare än mitt space. Änglar behöver jag inte ta fram för de finns ju ständigt runtomkring  mig. Tomtar är jag inte riktigt glad i, varför vet jag inte. Nog har jag hört historier om hur de styr och ställer i ladugårdarna.  Jag har hört de värsta skrönor om både den snälle och den lille illmarige tomten.Jag minns hur vi julpyntade i stallet och städade hos fåren. Dessutom ställdes det fram mat till tomten. Det var på den tiden vi hade vitgnistrande jular med bitande kyla. Kallt…Ja, men vi var klädda därefter. Raggsockor och läderpjäxor, yllekäder
och fårskinnsmössör. En del säger:"Det var då det", andra:"Det var bättre förr". Sedan finns de som trivs med det här slaskvädret och avsaknad av årstider. Nu får jag sätta punkt för i kväll och lätta upp med dessa små ljus…….
Ett svar

  1. Quinny

    Vilken härlig blogg du skrivit. Känner genom dina ord de kalla vintrarna och den aningslöshet vi kände då. Vi var inte så upplysta som barn, vi trodde även om vi visste… Jag älskar ju tomtar. Inte de stora tjocka, fryntliga, amerikanska tomtarna, utan just de lite illmariga, listiga smågnytten som jäklades överallt. Att förstå Etc-behandling, vidden av den är nog svårt. Vi har flera pat som just genomgår och har genomgått sådan behandlingar, de flesta är positiva och känner sig bättre, fungerar bättre, men det är ju människor som inte har den psykiska hälsan från början, de har svåra funktionshinder från början. Själv är jag nog lite rädd… men the Roadrunner, du vet, fick ett epilepsianfall och blev mycket bättre… kanske man drog paralleller och trodde att ETC skulle ha samma verkan. Novisen är jag, tänker dock till ibland… ;=/Flygfäna…? Fanns det några? Tror inte det eftersom dina vackra julstjärnor strålar i fönstren!Kram till dig min, bästaste Storasyster

    26 november, 2009 kl. 04:06

Kommentera

