Hic et nunc/ Här och nu

Grisskandalen..

… Ja om den kan man tycka mycket men kanske inte yttra sig för mycket då man endast läst massmedia, men artikeln Ellen Mattson skrev i dagens Expressen var tänkvärd. Grisen som med fasa släpas över gårdsplanen med  skräckslagna skrik. Ja det har jag varit med om med min Victoria . Köttet som fint styckat kom hem i en kartong fick omgående lämna mitt kök och hus. Ändå hade hon levt ett bra liv med mycket god mat och kel i en egen stia tillsammans med ett antal kaniner. Hon behövde inte leva sitt liv i fasa och smärta under tortyrliknande förhållande. Meningen var inte att hon skulle bli en gödgris. Hon var en present att ta väl hand om. Det är lätt att glömma bakomliggande förhållanden när allt ligger färdigskivat och plastförpackat i kyldisken.
Vädret är inte mycket att prata om det gör de så bra på väderleksrapporten, flera gånger om dagen och det blir ändå som det blir. Min mor brukade säga "Människan spår men Gud rår". för min del har jag varit ute och cyklat en del idag, inte för motions skull…jag behöver så väl mina kilon…utan för att jag nu inte har bil. Får se om den rätta dyker upp någon gång. Såg en bra annons idag men magkänslan sa "Inte". Helst vill jag ha en ny bil utan att betala så då blir det problem. I morgon bittida ska jag försöka ta mig till kulturhusets loppis och hoppas då på att regnet inte öser ner för cykel är bra i stan´.
 
Sista månvarvet
ropen skallar "En God Jul"
barnet tigger mat.
 
5 svar

  1. Skyttenman

    Och här var det bra musik..! Hoppas nu att du får en fin kväll och att regnet håller sig borta i morgon när du ger dig iväg på cykel.Ha en allt igenom fin 2:a advent! /SA

    4 december, 2009 kl. 15:13

  2. Quinny

    Grisskandalen, ja, om den kan man tycka mycket och det gör jag. Får en imisskännlig besk smak i munnen. Jag lider med djurens betingelser, inte bara grisarnas, människan är varken kvalificerad eller lämplig att sköta djur, åtminstone inte dessa människor med profiten i tankarna. Sover aldrig gott efter att fått höra sådana här händelser, och de sker ju varje dag, hela jorden runt.Nu är det så att vi människor är köttätande. Vissa av oss låter bli… Det är då bättre att djuret fått leva ett värdigt liv, både smakmässigt och skuldmässigt. Nej, jag skulle gjort som du, käraste Storasyster, slängt ut min gris kvarlevor, så det visslade ut genom fönstret. Tack, för att du gjorde det" Kram!Tiden är ur led… hör och läser om en annan skandal som hänt här nyligen i Jönköping. Pedofilskandal! Visst rusar mitt hjärta i 200 slag i min av harm, och detta kunde ske på ett kristet behandlingshem för barn. Min hjärna blir misstänksammare och misstänksammare mot manlig personal på "dagis", förskolor och andra institutioner med barn. Vi får dock inte lämna därhän, det finns kvinnor med sjukliga böjningar också. Sitter här i grådasket och känner mig ur led… F och A tömmer vårt garage på all smörja vi samlat på oss. Tur att jag har mina små mamseller att vara tillsammans med. Liggandes vid min dator och värmer mina kalla fötter.Ha en av de goda dagarna, köp du kläder till den väntade, det behövs ju en hel del vet ja.Kramar om dig, käraste väninna och vi hörs! Lilla Ysta (som saknar dig)

    5 december, 2009 kl. 06:13

  3. Dr

    Finns tyvärr hänsynslösa människor i alla brancher och det enda som hjälper är antagligen effektivare kontroll och åtgärder.Angående bristen på bil så finns det ju lotterier ifall man inte vill betala så mycket 🙂 Sen brukar ju i och för sig själv ägandet vara det som kostar mest…KramMox

    5 december, 2009 kl. 12:42

  4. Peter

    De människor som behandlar grisar på det här viset är sannskyldiga svin!

    5 december, 2009 kl. 17:44

  5. vindvittra

    Här var det mycket att prata om idag!Ja inte känner man sig särskilt sugen på julskinka. när man förstår att djurens liv och slut varit ett rent helvete. Jag mår illa utav tanken på att man missskött och inte kan var human och kärleksfull i sitt handhavande med djuren Det här handlar inte bara om grisar utan alla djursorter som massproduseras för att bli vår mat. Vill man inte vara vegitarian så har man en skyldighet att försöka se vad man köper och inte bara plocka i kundkorgen och blunda, vi är ju då medskyldiga till vad som händer med djuren.Pedofiler på Dagis , jätte förskräckligt. Barn som utsätts för sådant kan få hela sin framtid förstörd och präglad på det som hänt dem. Även om de inte kan sätta ord på övergreppen. så finns skadorna innom dem i bland för all framtid. Så hemskt för alla de män som är en jätte stor tillgång för barnen i skolans värld.Att de ska känna sig misstänkliggjorda på grund utav några få sjuka pedofiler.kram från Kristina

    7 december, 2009 kl. 04:20

Kommentera

