Hic et nunc/ Här och nu

Nu är vi inne på dag nr 2…

..i vårt nya liv. Att vi har kyla utomhus vet alla men inte att jag har +17 inomhus trots att jag bor i en hyreslägenhet ägd av känt bolag. Visst är min närhet till Vättern en anledning och ytterligare en är sparlågan på mina radiatorer.Åja, det finns varma kläder. Till något viktigare . Jakten på vår vackre Gråben börjar idag och det är visst tänkt att 12 000 jägare är tillsatta för att skjuta 27 vargar vilket gör mig ont.Svårt att förklara men vargen är ett speciellt djur och den fascinerar mig otroligt Vi människor vill ha naturens balans på våra villkor men är det inte så att om naturen får vara så sköter den sig själv. Ekonomi, ekonomi… Visst vargen river får och renar men den behöver ju föda. Allt levande måste ju äta och få näring för att kunna leva. Vi människor dödar många gånger av andra anledningar.

I januari 1985 fanns endast 7 vargar i Sverige. I Ambjörby samlades då 300 människor och bildade den första "Varghatareföreningen". Idag har vi trots det ca 200 djur. Detta oresonliga hat mot vilda djur är katastrofalt! Människans framfart är som en bulldozer. Ja, jag kan inte mer än tycka…

En hundras jag är förtjust i är "Sibirien Husky". se nedan

Här har vi varg. (Le Loup)

 

 

3 svar

  1. Bee

    Klok blogg….människan är det värsta rovdjuret..Kramar / B.

    2 januari, 2010 kl. 16:42

  2. Marianne

    Skulle kunna skriva MYCKET om det här ämnet men jag nöjer mig med att nicka instämmande åt din blogg! För övrigt önskar jag er en fin fortsättning på det nya året!

    3 januari, 2010 kl. 06:41

  3. vindvittra

    Hejsan!!Visst är det tråkigt att varjen ska vara så hatad!Tycker att vi nu lever i ett så modernt upplyst samhälle att vi inte skulle behöva Skjuta bort så många vargar inte bra ur avels synpunkt.Men det är ju valår och regeringen vill väl ge höjdarna en fin jakttrofè.Det har ju varit galet många jägare på dessa futtiga vargar.önskar dig en fin fortsättning på nya åretkram från Kristina

    4 januari, 2010 kl. 04:06

Kommentera

