Hic et nunc/ Här och nu

Alla Hjärtans Dag…

har sitt ursprung i traditioner som uppstod kring helgonet Sankt Valentin under medeltiden i Frankrike och England. Den kallas därför också Valentindagen eller Sankt Valentins dag.I Sverige har firandet inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960-talet, då det lanserades av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturell påverkan. NK varuhuset försökte lansera seden, men det tog tid innan firandet blev mer än det hjärtformade gelégodiset.

Min dag har jag tillbringat med promenad och lite fotografering. Dessutom tog jag en fika på gamla hederliga Centralkonditoriet. Det var knepigt att fota idag men lägger till ett par bilder då jag ständigt bedåras av min sjö "Vättern" Nu har drivisen packat sig och jag var en bra bit ut. Påminner mig om när jag var ca 10 år. Min kamrat Sverker och jag gav oss iväg långt över sjön och kom iland bortåt Huskvarna. Kl var vid sjutiden och kvällen var mörk. En hästskjuts kom och vi kände den gamle kusken "Torsten". Hemkomsten var inte populär då ängsliga mödrar ringt polis för hjälp att leta efter oss.

 

 

 

2 svar

  1. Peter

    Hoppas du fick en givande Alla hjärtans dag!Kram

    14 februari, 2010 kl. 18:31

  2. berit

    Fina drivisbilder. Tanken gick till vårarna i Stockhom då Mälarens is bröts upp och man kunde höra ett stilla klingande från små isbitar som slog mot varann, fast det var mycket senare förstås

    22 februari, 2010 kl. 06:31

Kommentera

