Hic et nunc/ Här och nu

Naturkrafter är….

.. har alltid varit och kommer förmodligen att så förbli, det vi människor inte kan påverka och kontrollera. Naturkatastrofer som gör oss ängsliga och osäkra. Var gång naturen visar sitt raseri påminns vi om vår litenhet  och de krafter vi inte kan styra . Förr i tiden offrade människan till dessa krafter för att på så sätt, i sin tro,  blidka dem. Nutidens  utveckling och teknik vet  att detta enkla sätt inte fungerar, så vi som är vana vid att hålla situationer under kontroll, tappar fotfästet och kan inte heller tygla vår rädsla. I vissa avseende står tiden stilla.
 
Eyjafjallajökul
 
3 svar

  1. Quinny

    Det finns krafter, som vi självupptagna, nu levande människor inte kan kan "ta på". Krafter som vi känner vår litenhet inför. Naturkatastrofer, obotliga sjukdomar, de inre icke styrande krafterna, för att nämna några. De förstörande krafterna accelererar, blir värre och värre. Var skall det sluta? Vet ni förresten, snart har vi ingen antibiotika, som håller våra allra värsta sjukdomar i schack!! Då har vi gått tillbaka till 1928, då Sir Alexander Fleming kom med sin revolutionerande upptäckt, att en viss mögelsvamp kunde stoppa flera, förut obotliga infektioner. Vad kommer efter pencillinet?… inget som kan rädda människan? Lite ödmjukhet inför naturens storhet vore kanske inte helt fel. Börja tänka efter före, innan det är för sent.Kram till dig min allra käraste vän och syster. Idag är det Fs och min dag… alltså torsdag.Hör av migEn ödmjuk kram till dig och vår vänskapLilla Ysta

    22 april, 2010 kl. 03:07

  2. Skyttenman

    Kanske är det tur att alla naturkrater ännu inte går att styra. Om så vore fallet, skulle det säkert bli strid om vem som skulle styra dem och på vilket sätt.Men visst blir vi påminda om vår litenhet när vårt lilla klot får utlopp för sin inre energi.Hoppas att allt är bra med dig. Är lite dåligt uppdaterad på space eftersom jag varit borta några dagar. Blir till att läsa igenom en del och kolla på bilder, allt efter som andan faller på.Ha en riktigt fin fortsättning på helgen! Kram/SA

    24 april, 2010 kl. 07:53

  3. Inger

    HEj Nog försöker jag blidka åskvädret Allt vad jag kan Men mitt blidkande försätter mig alltid i ett dilemmaSå jag brukar måsta revidera min vädjan var gång För om jag önskar bort åskvädret någon annan stans Finns ju människor på andra platser,som är lika rädda Dessutom ger ju åskvädret nyttigheter till markenSå mitt blidkande stannarvid en önskan om att det inte varar SÅ länge..åskvädret Så att jag hinner hämta andanVill önska dig en härlig helg i eldens vårliga symboltändning Kram

    30 april, 2010 kl. 03:41

Kommentera

