Hic et nunc/ Här och nu

Snödroppen har vaknat….

…Är det ett vårtecken eller har vädret lurat den lilla blomman. När jag tog min förmiddagspromenad stod den så blid utmed husfasaden, nästan som om den ville bli fotograferad.  Det blir för mig, den första för i år, snödroppen (Galanthus nivalis) som tillhör  familjen amaryllisväxter.

Dessutom träffade jag på en vän blomma vars namn jag inte är säker på. Kanske någon vet bättre.

2 svar

  1. Godkväll, söta Storasyster!! Härligt att du har hittat ett spår av våren. Tänk att den lilla snödroppen har tittat fram, den är inte skrämd av vårt ruskiga väder. …och inte Julrosen heller, för det är en julros!! Jo, i sanning är det så. Det finns flera sorter, men tror denna är den vanligaste. Det finns skära, riktigt mörkt rosa och svarta… Man kan köpa plantor på Maxi och sätta ut nu, de kostar ca 125 riksdaler. Visst är de söta?
    Nu väntar jag på den vackra Kamelian, den blomma som givit namnet åt en av vår tids vackraste och sorgligaste operor, Kameliadamen.
    Från det ena till det andra läste jag nu att den stora (lilla) skådespelerskan Lena Nyman har gått bort. De faller ifrån en efter en… så sorgligt. C’est la vie, ma chère saer! :=(
    Husbonden ropar! Det är kvällsmat…
    Största kramen till dig och Rocky
    Birgitta och Frederick

    5 februari, 2011 kl. 17:58

  2. Berit Zethraeus

    Ser ut att vara en julros. Helleborus niger. Finns i många färger

    5 februari, 2011 kl. 20:51

Kommentera

