Hic et nunc/ Här och nu

Vävstolen…

…med trampor konstruerades ursprungligen i Kina före vår tideräkning. De kom till norden strax före medeltiden.

Den äldsta bevarade svenska trampvävstolen är från någon gång på 1500-talet. Vävskedstillverkningen i Dalarna har anor från 1700-talet,vilket innebär att man redan då hade behov av vävskedar. I de tidigare varptyngda lodräta vävstolarna hade man inte vävskedar ännu, de kom med golvvävstolarna på 1700-talet till Sverige.

 Trots det underbara och soliga vädret har jag idag suttit i min vävhörna och filosoferat under tiden händerna arbetat. Det är rogivande och njutbart att se vad som växer fram i väven. Det blir mycket känslor som vävs in och det syns märkbart i vilken sinnesstämning man är.

Morgondagen ska jag ägna åt att sy en walldorfdocka. Jag ska sy upp det material jag har sedan får det räcka med dockor. Jag har gett ett löfte till min bästa vän, att sy mjukiskuddar till våra kameror. Det är något jag ska ta tag i snarast. Nu har mörkret lagt sig över Sverige och natten gör sitt intåg och jag säger God Natt.

5 svar

  1. Godmorgon, kära Syster! Ringde dig igår, men förstod sedan att det var vävdag. Hoppas du inte har så ont idag, utan att det går åt rätt håll!! Jag känner mig seeeeg, jo, jag var inne hela dagen också, igår. Vi har det så halt och osandat så det är riskabelt att bege mig dit jag vill… ;-(
    Läser, läser och åter läser… förresten såg en bra film igår kväll, The King’s Speech med Colin Firth. Njutbar och underhållande…

    Vi hörs och hoppas din dag blir bra!
    Stor kram till dig från mig
    Lilla Ysta

    10 februari, 2011 kl. 08:49

  2. Berit Zethraeus

    Mjukiskuddar till kameran låter intressant. Har haft bort min lilla röda och min videokamera lät jag stå på laddning i 2 dagar, så nu vill den inte ladda alls. Har beställt en ny som ska vara bra på att fotografera i svag belysning. Läste en positiv recention i PCtidningen

    10 februari, 2011 kl. 11:39

  3. Anja Norman

    Hej lilla Mamman! Onskar att jag vore dar just nu och vavde tillsammans med dig! Stora kramar!
    Anja

    10 februari, 2011 kl. 14:05

  4. Malgré que la traduction ne soit pas très bonne, je comprends que tu fais des travaux manuels et que tu réalises toujours de belles choses. Merci pour tes visites . Je trouve ta photo d’en-tête très jolie, et tu as réalisé un très beau blog . Bon week-end à toi . Je vais avoir 2 de mes enfants et leur famille pour souhaiter l’anniversaire à leur père ( 70 ans ). Moi ça sera au mois de septembre, le temps passe vraiment très vite ! Bisous

    11 februari, 2011 kl. 10:18

  5. Inte så lite avundsvärt att behärska denna ädla konst! Tyvärr har jag inte den talangen, men det kan ju bli väldigt fina konstverk av det hela. Får nöja mig med att jag kan sjunga och spela hyfsat. Också en skön konst fast där är det väl bara minnet som blir bestående. Musik äger ju liksom bara rum i nuet.
    Och jag har donat och gjort om min blogg nu, och kom plötsligt på att du är ju fransktalande – min bloggs rubriker är ju på franska, ursprungligen för att det var en undersökande blogg, och undersökningsobjektet var jag själv, som jag vid den tidpunkten ansåg var lika knölig att förstå sig på som det franska språket var för mig. Jag säger det bara för att du inte ska tro att jag på något förmätet sätt vill göra gällande att jag kan franska…;-)Hoppas du får en fortsatt god och solig helg. Själv ska jag sjunga på konsert: Schumanns requiem, som få musikkunniga trodde fanns.
    Kram =)

    13 februari, 2011 kl. 14:00

Kommentera

