Hic et nunc/ Här och nu

Kärnkraftolyckan i Fukushima

Japan och Frankrike är oense om hur allvarlig kärnkraftolyckan i Fukushima är. På tisdagen ville Frankrike uppgradera olyckan till en sexa på den sjugradiga skalan.
 I nuläget får vi försöka vara lyhörada  och tro på den information vi får fån Japan . De har nog svårt med själva med problemet och med att försöka härbägera de i princip millioner människor som får lämna sin områden.Snön faller i Japan och de har dåligt med mat vatten och värme. Vad händer om vindarna vänder sig mot Tokyo.Allt katastrof. Vi kanske borde tänka till och föstå deras situation OCH tänk de ca 200 tekniker som arbetar inne i verken för att försöka stoppa explosioner och ev härdsmälta. De,som  i princip medvetet, offrar sina liv för sina landsmän och för oss övriga på jorden.”TÄNKER VI PÅ DET?Dessa tekniker blir kanske Japans änglar om de klarar av det men jag tror det blir svårt nu när det har gått så långt . Alla små barn som nu blivit föräldralösa efter tsunamin. Finns det barnhem öppna för dem eller..Bäst har de i sitt eget land,annars tar jag gärna hand om ett par stycken den tid som återuppbyggande pågår och  barnen hittar sina anhöriga. Bättre Sverige engagerar sig och hjälper till vid en så stor katastrof än att lägga ut pengar på onödigt slöseri. Vad det är får ni var och en avgöra.Baby Test for Radiation 450 (Pic:Reuters)   6 405 bekräftades döda och 10 259 saknades. 2 400 uppgavs vara skadade av tsunamin.

//Gunilla

2 svar

  1. Min kära Storasyster, du tänker både med ditt hjärta och din hjärna. Du har så rätt i allt du skriver och situationen i Japan är fruktansvärd. Ja, vi hjälper till, med det lilla vi kan och hoppas det kommer till gagn. Även till mig skulle de hemlösa få komma, tills situationen på ett eller annat sätt kommit närmare en lösning. Jag tror dock att människorna blir bättre hjälpta i sitt eget land även om det just nu verkar omöjligt.
    Jordens mark skälver, men människorna kan inte förstå, de fortsätter med sitt trams och tror de är gudar. Vad skall fortsättningen bli?
    Syster min, jag hoppas jag har styrka att fjärma mig från ”dansen kring guldkalven”!

    Den största kram till dig från oss alla, på toppen!
    Lilla Ysta

    19 mars, 2011 kl. 09:24

  2. Nej, det är grymt mot alla som drabbas i detta. Det är också grymt att man i Japan har kalkylerat med alla risker med kärnkraft, och ändå tagit beslutet att använda sig av den. De är inte lika rikt utrustade som vi med vattenkraft, etc, och inte har de så få invånare som vi i Sverige har heller. Japaner verkar vara ett tåligt folk, vana vid att leva nära varann. Många av oss i Sverige klagar för varje snöflinga som faller och tycker att det är Gud straff, typ, om de är tvungna att skotta snö utanför garaget i mars månad, när det ”borde” vara vår för länge sen…Jag tror för min del att vi kan vara glada för vårt klimat så länge vi har det. Och jag håller med dig i allt! =)

    23 mars, 2011 kl. 21:31

Kommentera

