Hic et nunc/ Här och nu

Till biblioteket..

..för att försöka låna ”Stäppvargen” av Herman Hesse. Har nu äntligen läst ut ”Glaspärlespelet” så nu ska jag försöka en del av hans tidigare verk. Han började ju som romantiker och gav ut sina första dikter 1899 men upplevelsen av första världskriget fick mörkare strömmar att välla upp i hans själ. Han drabbades både av yttre olyckor och inre kris. Han tog intryck både av buddhism och österländskt tänkande och var kritisk mot vad han tyckte den sjuka västerländska kulturen.

Just nu bryter solen  fram, så kanske blir det cykeltur och då kan jag även ta en sväng till ”Bageriet” dricka en kopp kaffe med kanelbulle samt titta ut över Munksjöns vatten. I förrgår var jag där, satt i solen och avnjöt en fika. Jag som inte har en chans att fota fåglar fick då äran att ta en bild på en av matgästerna. Enkelt och naturligt men så här visade den upp sig.

2 svar

  1. Go’kväll eller för mig nästan godnatt… Storasyster, livet är inte alltid roligt. När en nära vän eller arbetskamrat försvinner från oss känns det i hjärtat. Aldrig mera pratas vid, aldrig mera ses, vännen i en värld och du i en annan. Det kan bli plågsamma tankar och skapa en sorg. Ju äldre man blir, ju svårare blir det. Kanske skulle det vara tvärtom…
    Läste du ville låna Herman Hesses bok Stäppvargen. Läste den på 70-talet, tyckte den då var en underbar bok, en vägledare. Läste om den nån gång för 10 år sedan och fann den då inte densamma… tiderna hade ändrats och just då även jag. Vet inte om jag orkar en tredje gång… Är så nyfiken på vad du tycker.
    Allt är bra med oss häruppe på berget. Dagarna går.
    Nu önskar jag dig en riktigt godnatt och jag ler åt din bild med kråkan!! Påpassligt, mycket bra!
    Kram till dig och en god kisse, Rocky
    Lilla Ysta

    25 maj, 2011 kl. 21:50

  2. Comme je te l’avais dit, je viens de faire une grande promenade dans ton blog et j’ai passé un très bon moment . J’ai utilisé la traduction, et si ce n’est pas parfait, je peux quand même comprendre . Tes petits-enfants sont magnifiques, et j’ai bien aimé l’histoire des jonquilles qui ont fait ce long voyage d’Irlande jusqu’en Suède . Je vais venir plus souvent maintenant, ça m’a fait du bien . Tu vis dans un très beau pays ! Bonne nuit . Je t’embrasse . Michèle

    27 maj, 2011 kl. 22:07

Kommentera

