Hic et nunc/ Här och nu

Merci à mon vélo – Tack för min cykel…

…som gör det möjligt att ta mig fram på ett enkelt sätt, att kunna ta mig in på små vägar och stigar. Som ger mig möjlogheten att stanna när och var jag vill. Mina dagar är fyllda med allt och inget beroende på vems bedömning som sätter etiketten. I lördags cyklade jag runt och uträttade en del ärende. Hemvägen tog jag utmed Rocksjöns östra kärrmarker. Området är nu klassat som naturreservat. Där finns ett otal växter och även ett rikt djurliv.  Jag förmodar att bilden härinunder är en sorts Svärdslilja. De växte i mängder.

 Söndagen inleddes med mulet väder som i princip höll i sig under dagen, dessutom med riklig blåst. Trots detta tog jag en tur till Odensberg som imponerade mer på mig än någonsin. Där fanns en liten sjö som jag aldrig sett förut men eftersom det småregnade ville jag inte fota. Då det klarnade lite tog jag ett kort ut över staden med Kullturhuset Spira i blickfånget. Det är nog ganska många kilometer mellan mig och huset.

Idag strålar solen och folk har fått på sig linne och shorts. Vätterstranden börjar fyllas med soltörstande besökare. Själv tog jag en tur runt våra mindre sjöar. Njöt av dofterna från gräs och blommor. De stora Syrenbuskarna fullkomligt bedövade  med härlig sommardoft. Nu är vi i Syrenernas tid och Gullregnets månad. Mina foton blev på de mindre uppseendeväckande blomstren men ändå med sin tjusning.

 

Ett svar

  1. Godeftermiddag, kära Storsyster! Idag har jag tillbringat dagen i Jönköping tillsammans med F. Han på banken, jag i affärerna… Lunch åt vi ihop.
    Igår hade jag middag för Adam och flickorna. Det var en mycket trevlig dag. Det är väl så att det är Adam som är mors pojk. Oliver hörde aldrig av sig och jag väntade mig inte det heller.
    Nu skall jag tillbaka in till sta’n. Jag skall storhandla, men denna gång på Willys Österängen.
    Imorgon är det städdag och då är jag fast i 4 tim, men sedan har jag ett himmelrike. Ju mer jag plockar bort, ju bättre blir det. Tack och lov att jag tog mig i kragen!!
    Fin foton du tagit. Vackra blommor. Det finns mycket fint runt Munksjön, tänk om den helt försvinner av byggnader? Mina bilder tog jag i Hofsnäs i påskas, tycker egentligen bara om en…
    Ha’ det nu riktigt gott och du använder väl hjälm när du cyklar? Det är ett måste.
    Nu pyser jag iväg till Willys, storkram från Lilla Ysta

    30 maj, 2011 kl. 17:46

Kommentera

