Hic et nunc/ Här och nu

Näckros…

…en blomma omgiven av mystik och sägner. Namnet näckros kommer av att man förr trodde att Näcken gömde sig under bladen och den den vita blommade då ett kvinnligt väsen dog av svartsjuka. Många skrönor går om denna mytomspunna vattenblomma.På min dagliga cykelrunda tog jag ett foto och hoppas att det inte förföljer mig med vedergällning.

Regnet föll sakta och varsamt då jag cyklade vidare men inte hann jag långt förrän denna vackra växt fick mig att stanna upp. Tyvärr vet jag inte namnet men skulle vara glad om någon kan informera mig.

Så är det nu lördag eftermiddag och jag ser att solen tittar fram. Det är skönt för alla som nu har börjat sin semester såvida de stannar och njuter av den korta sommartid vi har i vårt vackra land och inte drar iväg till sydligare länder. Finns det något så vackert som den svenska sommaren, speciellt vid hav och sjöar.

På återseende//Gunilla

4 svar

  1. Hej Gunilla! jag älskar också näckrosor. Så vackra du fångat på bild. Nästa tror jag är en Krolllilja. Kram

    3 juli, 2011 kl. 16:28

  2. Så vackra och skira bilder du har tagit. Näckrosbilden är ju helt underbar!

    ha en riktigt skön sommar!

    5 juli, 2011 kl. 00:05

  3. Godkväll, käraste Syster! Just hemkommen från en ”semester”vecka! Visst har vi haft roligt och visst har jag njutit av mina två flickor Emia och Elvira. …kan dock inte hjälpas att jag ändå skulle behöva en ytterligare semestervecka för mig själv! Åldern sätter gränser…
    Ljuvliga bilder du tagit! Båda blombilderna lika vackra. Var hittar man sådana raringar för raringar tror jag de räknas till.
    Glad jag är hemma igen, jag har saknat dig. Hör av mig per telefon det finns mycket att berätta!!
    Borta bra men hemma bäst.
    Stor kram
    Lilla Ysta

    9 juli, 2011 kl. 20:33

  4. Priya

    Beautiful, Gunilla!

    25 juli, 2011 kl. 10:28

Kommentera

