Hic et nunc/ Här och nu

Maräng av franskans Meringue…

..var lördagsgodis för mina barn då vi bodde i Frankrike.

I helgen som varit hade Jönköping City besök av Geraud International Street Market. En färgstark matmarknad som bjöd på delikatesser från olika länder. Vädret var bra och humöret hos folk verkade vara på topp. Mitt besök varade inte så lång stund och inte heller blev många foto tagna. Det var heller inte lätt att ta sig fram med kamera. Några små glimtar finns ändå..

Här fanns mycket att njuta av,ostar ,korvar,kakor,grönsaker och frukter av alla de sorter.

Renhudar, tröjor och massor av vackra växter fanns. 

Jag köpte med mig en bit ost som av många sägs vara den förnämsta av hårdostar. Tomme de Savoie. Denna har jag tipsats om av min lillasyster make som själv är en kännare och fransman. Efter besöket tog min min cykel vände mig om och besåg de övertäckta ståndens baksida, tackade för mig och begav  mig hemåt. På vägen mötte och stannade jag för en givande pratstund med vår kände och naivistiske konstnär Sonny. Tänkte..Det är egentligen ett vackert namn…

Ett svar

  1. Vilken underbar marknad! Den har jag aldrig besökt. Nästa gång… Härliga bilder med en fin stämning. Visst såg jag ”vår konstnär” Sonny i folkvimlet på ett av korten. En fin färgklick i vår stad. Vilken känsla jag fick genom dina bilder. Lite franskt mycket svenskt. Du kan tro att Frederick blev ”lång” när han fick höra du köpt Tomme på marknaden!! Ost för en fransman är helig…
    Vi hörs av och till dess ha’ de’ bra och må gott!
    Stor kram
    Lilla Ysta

    12 juli, 2011 kl. 08:47

Kommentera

