Hic et nunc/ Här och nu

Gustaf Fröding…

..läser man honom nuförtiden? Satt och funderade så- och bläddrade i  ”Stänk och  flikar” som han gav ut,1898. Det är i år 100 år sedan han gick ur tiden. Han skildrade sig själv i slutet med

”Jag är den sjuka linden
som ung ännu förtorkar
Att strö torrt löv för vinden
Är allt min krona orkar.
Löv fall, vind för bort.
Det prasslar bland löven på marken.”
 

Strövtåg i hembygden

Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs.
 
 
 
 

3 svar

  1. Go’eftermiddag, kära Storasyster. Du är fenomenal att ta’ upp våra kära författare, som var ”stora” på vår ungdomstid. Fröding, jag undrar verkligen om hans böcker läses i större utsträckning. Nuet har en annan prosa, ibland finns en pärla, men tycker det är mest läs och släng. Vårt språk har sakteliga ändrats och kanske det gör att det gamla verkar tungt och oförståeligt. Nutidens människor har fullt upp med att jaga runt, inte att tänka sig in i den gamla tidens problem. Tänk bara hur han citarede sig själv i livets slutskede – underbara, sorgsna ord.
    Från Fröding till dina fina sommarbilder. Så vackert med bryggan vid sjön och de förtöjda båtarna. Solens bleka strålar som ännu leker. Jag känner för de bleka färgerna, känsla av jag vill sitta där och dingla med benen, som en gång.
    Är det vid ”Lovesjön” som bloggvännen Lena brukar säga?
    Önskar dig en fin kväll. Efter regnet kom solsken, åtminstone i Taberg.
    Kramar från Frederick och mig, pussar från två vilda snuffsar.
    Lilla Ysta

    17 juli, 2011 kl. 18:07

  2. granatapplet

    Älskar Fröding. Ett gammalt bergstroll och Lelle Karljohan dyker upp i mitt minne. Läsaer på Wikipedia att Selma Lagerlöf träffade honom och tyckte att ”Han var vacker som en Lord Byron med diktarlugg långt ner i pannan och en romantisk glöd i de sköna blå ögonen. Tyvärr behagade han ingenting säga.”[1]

    17 juli, 2011 kl. 19:47

  3. Storasyster! Jag har varit på Bildsidan och kommenterat. Tycker faktiskt bilden med den lille vovven var bra, men kanske jag hade gjort på ett annat sätt. Alla sätt är bra, du vet ju, är man själv nöjd då bryr man sig inte vad andra egentligen tycker. Man skall lyssna till råd men plocka ut de som bäst stämmer med en själv. Mina bilder jag lagd ut ikväll är ”nothing”, men hågen att göra nåt var låg. Förresten var solen och dagrarna alldeles för hårda och objektivet för litet. Nu kan man inte ana hur mysigt detta badhotell var.
    Känner en dov melankoli för det som hänt i Norge. En skräck för vad som kan komma att hända i framtiden. Ondskan har visat sitt ansikte…
    Kikat på bilder från NN och de var inte bra, säger som du, vad har
    hänt??

    hänt?? Säger godnatt och kramar om!!

    23 juli, 2011 kl. 21:08

Kommentera

