Hic et nunc/ Här och nu

Förvåning och inte…

..känner jag när jag ser min omvärld. Allt ont, grymt och smutsigt som händer, nära mig och långt ifrån. ”Så är det, så har det alltid varit och förmodligen kommer så att förbli” Människan lär sig men mänskligheten lär sig aldrig. För att inte veckla in mig i ett ordsvall säger jag bara att förvåningen är mäkta stor, i positiv mening, då det gäller djur och natur. En liten blomma som vaknat, en liten groda som tar sitt första hopp, en stor och mäktig ek som bugar och berättar om svunna tider. Vinden som retligt blåser mig i nacken och prasslar i bladverken. Vem är det? Idag, då  jag som vanligt tog min cykeltur mötte jag ett par killar som spelade frisbee. I min förvåning och då jag skulle fotografera den ene pojkens tatuering, vilken han hade på benet, välte jag cykel med matkassar mm. Gentlemannamässigt kom ynglingen till undsättning. Fotot vill jag givetvis inte sätta ut här men däremot tog jag foto på ett träd med kottar. Kan det vara Lärkträd? Dessutom en liten blomma, inte större än en viol. Namnet söker jag fortfarande.

Enkel blomma vid Rocksjöns sumpmark.

Ett svar

  1. Vilka fina bilder du satt ut på din sida, kära Storasyster. Jo, jag kan tänka mig att det kottar på ett lärkträd. På vårt japanska lärkrtäd som växer i en ”burk” har jag sett något liknande. …och en sådan fin liten delikat blomma. Har nog sett den, men har inget namn. Som du förut nämnt biologin stod nog inte högt i kurs i skolan. Jo, det var ”halta Lotta”. Undrar vad ungdomarna kallar mig… ;))
    Man skall aldrig dra’ alla över en kam. Det finns, och det övervägande, bra ungdom. Det är bara de som inte uppför sig som ges den största platsen. Det är nog det som är så skevt idag. Inget mer ordsvall, du vet…
    Varit på Maxi och storhandlat idag. På hemvägen smet jag in på Max och åt en stor burgare med ost och bacon. Det syns utanpå…
    Ha’ en skön fredagskväll. Vi hörs och både jag och Frederick ger dig en fredagskram. Snuffsarna har bara ögon för varandra!!??
    Lilla Ysta

    29 juli, 2011 kl. 17:40

Kommentera

