Hic et nunc/ Här och nu

Om barn…

 

…inte kommer till av ovarsamhet eller under dåliga förhållanden är det väl så att de kommer till av kärlek och önskan efter dem. Föräldrar älskar sitt barn och lär dem orientera sig på livskartan. Tillsyn och förmaningar, omsorg och vakenhet för deras handlingar. Man råder dem och leder dem, ger dem stöd i deras val av allehanda ting.Man är inrutad i denna tillvaro även då barnet blir så stort att det flyger ur boet. Fråga: Tar 18 –20 års omsorg och tanka,r vad som är bra för dem, slut där. Tar kärleken slut där? Är inte kärlek att bry sig och kunna bolla tankegångar även då de är vuxna, eller är det då så att man lägger sig i och är omöjlig… Jag förstår inte sådant resonemang. Jag brydde och skötte min mor till sista dagen. Hon månade om mig tills hon gick bort. Samma har det varit med min bror och mig. Ett råd, en vinkling även om den inte passar mottagaren sitter inte fel. Vi är olika individer, tycker olika och kan man respektera det går det också att diskutera och det blir inte ”att lägga sig i” Vi människor tycker så mycket. Det jag tycker, tycker en annan är fel och den tredje tycker den andre är inskränkt. Den fjärde tycker att den förste är skärpt och så håller tyckandet på tills allt blir söndertyckt. Har inte vi små människor annat att syssla med när tiden är så knapp?

2 svar

  1. Min kära Storasyster! Mina ögon tårades… Genom livet har jag också lärt mig att kärleken tar inte slut efter en viss ålder eller en avflyttning från hemmet. Det finns dock krafter i livet, som man möter, som kan ta’ dessa känslor ifrån en människa. Att man bry sig är att visa sin kärlek, sin omtanke. Olyckligt om vissa människor inte har mött detta och kan ta vara på det. Vad har kärleken bestått i då, i dessa människors liv.
    Att lägga sig i, vadå? Ibland kan det vara en stor hjälp att man får lägga sig i. Nu finns det människor som lägger sig i på fel sätt, det är inte dem som jag menar. Ett råd, en tanke, kan inte alls vara fel, det skall man vara tacksam över. Även om detta inte faller i ”god jord” kan man bemöta detta med ett vänligt ord.
    Ja, man tycker så mycket i denna tid. Den ene värre än den andre. Det ältas och dras surdegar i varje hus. Högutbildad som lågutbildad ingen är sämre, vilken livskvalite’!!
    Jag har mött dem, människorna som ”tycker”, har dem i min närhet och det har plågat mig. Idag känns det friare och friskare runt ikring och jag väljer gå min egen väg. Tillsammans med familjen som bryr sig, tycker om att ta emot råd och att man lägger sig i, ibland. De andra hoppas jag får ut det de vill av sina liv och är lyckliga när deras dagar börjar bli många…
    Du vet…
    En varm kram från din Lilla Ysta

    1 augusti, 2011 kl. 13:52

  2. granatapplet

    Jag tycker man ska säga vad man tycker till sina barn men inte hålla på och ta upp det som man tycker är problem igen och igen. Det är väl bättre att lägga sig i än att inte bry sig. Har man givit sina barn en bra uppväxt är det nog ingen fara.

    1 augusti, 2011 kl. 13:55

Kommentera

