Hic et nunc/ Här och nu

Skatter…

…hittade jag idag långt ner i en undangömd kartong. Barnböcker och sånger för barn från början av 1900-talet.

Böcker som kommit med från mina morföräldrar.Underbara illustrationer av bl a Ingeborg Uddén. I sång och sagoboken fanns en en Höstvisa med 13 verseroch jag ger smakprov på två.

Nu somna små trötta blommor
I vinterblunden in,
Och alla björkarna mistat
Den vackra skruden sin
 
Och ute är tungt och mulet
Och regnet sjunger sin sång,
Och inne är mörkt och kulet,
Och tiden blir Gunnar lång.
 

Ja, så har dagen varit idag men i morse var soluppgången skir och vacker. Ett foto tog jag,om även det kanske får någon att undra… Vad vill hon visa med det då? Kanske inget eller allt… Storheten att frisk få vakna, lukta och se ljuset.

För övrigt har dagen handlat om inomhusarbete. Tillsammans med lilla Emelie har jag slipat en del silversmycken, plockat bland tygbuntar och sjungit barnvisor t o m Luciasången. Fick mig att tänka på ett ordspråk som min mormor brukade säga. ”Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli.”  Ännu ett… ”Så är det, så blir det och så har det alltid varit.” Nu sitter jag och tänker på allt som händer i världen och även i vårt land. Kanske  detta ordspråk säger oss  att mänskligheten förblir mer eller mindre som den alltid varit. I morgon en ny dag med nya utmaningar.

//Gunilla

2 svar

  1. Rara Storasyster, vilken härlig blogg du skrivit. Tänk, att meddetsamma började jag tänka på de gamla barnböckerna, deras illustrationer och pedagogik. Har många efter min familj och de skall jag behålla åtminstone min levnad ut. …sen om intresse finns kan de gå vidare.
    Vad duktig lilla Emilie är, går hon efter sin mormor kan hon bli en stor konstnär i allt vad hon är intresserad av. Visst ska det börjas i tid…
    Vad betr den vackra soluppgångsbilden, så tycker jag du är en klok kvinna som är glad att få vakna upp till denna vackra morgon och känna sig frisk. Jag brukar ofta tänka så och det är en bra känsla.
    Jag har tänt ljus i mitt datarum. Kände mig lite frusen och den varma, gula lågan brukar göra att det känns lite varmare och mysigare. Imorgon tänkte jag ge mig ner till ”sta’n”. Behöver handla mat, det har varit tomt i kylskåpet ganska länge nu. Ingen vill handla, skam, det finns ju de som gärna skulle vilja göra just det, men har inget att handla för.
    Har du sett vad som händer i Egypten? Det får mig att rysa…
    Önskar dig nu en riktigt god natt och dessutom får du en bamsekram!
    Lillasyster på toppen

    10 oktober, 2011 kl. 20:49

  2. SA

    Go´ kväll vännen! Sorgligt det där med lilla Amy. Hoppas att du har det bra, trots dina bekymmer. Din bild påminner så fint om, att det oftast finns ett ljus att tillgå i tillvaron.
    Kram/SA

    12 oktober, 2011 kl. 23:32

Kommentera

