Hic et nunc/ Här och nu

Var dag har sina födelsedagsbarn…

…som t ex idag Bette Midler och Woody Allen. Dessutom är det hundra år sedan akademiska kvinnoförbundet bjöd med sig Marie Curie till Skansen-Högloftet  för att avnjuta  en gratulationsmiddag för hennes Nobelpris 1911. Min första dec har inte bjudit på något stort eller sensationellt. Jag har gjort iordning min julmatta och den är redan  lagd på köksgolvet . Tomtefar som jag målat har jag nu överlämnat till mina barnbarns ansvar att sköta om. I morgon förmiddag kommer jag och hantverkskvinnorna ha en liten julfest. Det blir lite skinksmörgås gröt och glögg kan tänka samtidigt som vi pysslar med diverse julsaker. Hoppas vi kan få lite vinterlikt framåt Luciatid och då kanske också lusten till fotografering blir större. Regnet smattrar på fönsterrutan och jag drar mig bortåt min strykbräda och därefter med en god bok till sängen.      

                                                                    

 

4 svar

  1. lena

    Hej Gunilla, hur går det med dina fingrar och din förkylning.Hoppas du mår bättre nu,lilla Gumman. Vi är på landet,vädret är inget vidare,men man kan ju klä sig därefter.Många Kramar från Kenneth o Lena.

    3 december, 2011 kl. 23:00

    • lena

      Sg din julmatta,den var så fin.Kram.

      3 december, 2011 kl. 23:07

  2. Storasyster, det går att skriva! Jag har hållit på en god stund men till sist gick det att komma in. Jag måste logga in och det gjorde jag gärna. Tomten är söt, jag bara måste ha en tomte… glömde ju att köpa en förra året också. Förstår att barnen är glada för den.
    Mattan kunde jag haft i vårt kök!!!! …men det kan vara risk med mattor när man har en sådan Snuff som Chinta. Hon älskar mattor, men inte till att gå på utan… du förstår… Vi får väl trampa runt som vi gjort de sista nio åren. Tur att vi har värme i golven.
    På torsdag skall jag gå och titta på julspel tillsammans med ”Sixtens familj” och Emia och Adam. Elvira spelar herde…😉 Kan du bara tänkta dig att mamman ringde och ville jag skulle komma. Jag blev stum och är det fortfarande… Jag går för Elviras skull, bara för hennes. Frederick är INTE glad.
    Nog för nu, en liten kopp ”gåtillsängskaffe” och en bok, sedan sover jag till imorgon om jag inte får mardrömmar.
    Storkram till dig syster och Rocky!
    Birgitta

    5 december, 2011 kl. 21:14

  3. Ack, kära Storasyster, vilket elände att M skulle bli så dålig. Det är inte lätt att hålla skeppet flytande när inte hälsan finns. A är inte heller bra, han har varit hos VC även han och ”de små” kommer att vara hos F och mig. Lite skrajsen är jag nog att bli liggandes även jag, självisk som man är. Ryggen är inte bra, men hoppas att det skall gå över av sig själv, brukar det göra det???😉 Imorgon skall jag på julspelet… kluven skall du veta.
    Självförtroendet har sjunkit med tanden… tips på kamouflage? ;-))
    Ha’ en bra dag, syster, och sköt din hälsa. Klä’ dig varmt och cykla inte omkull!! Nu stapplar jag in i skogen, dagen har nyss grytt, men Snuffsarna är vilda och pigga.
    Vi hörs, och till dess stor kram och en puss till Rocky (om han vill…)
    Birgitta

    7 december, 2011 kl. 08:38

Kommentera

