Hic et nunc/ Här och nu

Den svenska traditionen …

…har sitt ursprung i både förkristna och kristna seder. Enligt folktron var den 13:e december en farlig natt eftersom många övernaturliga makter var i rörelse då. Man trodde även att djuren kunde tala under lucianatten. Alla julförberedelser skulle vara klara till luciadagen och det firade man med att äta och dricka litet extra. Även husdjuren fick extra foder. Under den sista tiden med julianska kalenderräkningen, det vill säga innan den nuvarande gregorianska kalendern infördes under 1700-talet, inföll luciadagen samtidigt som vintersolståndetnorra halvklotet. (Wikipedia)

 Jag har ikväll varit på Luciafirande med klass 2 i Ekhagsskolan. Mitt barnbarn Anton var tomtenisse.Barnen var oerhört duktiga på att sjunga och framföra dialoger. Jag försökte fota men det var i princip omöjligt med ljus och mitt objektiv. Trots min medvetenhet om att bilderna inte har godkänt lägger jag ut dem så kusinerna kan titta. Så ett par urklipp av Anton med sin kompis Fredrik på hans vänstra sida.

Ett svar

  1. Godmorgon, Storasyster,
    tidig morgon, en ny dag börjar dagas. Den 13:e dec, Lucia, men hon har bleknat i mitt liv. Luciafirandet var för 2 veckor sedan, julen har tagits ut i förskott, det blir aldrig mer som förr.
    Livet snurrar fortare och fortare, jag hänger inte heller med. Det är som det är och man får väl nöja sig med det.
    Har Viktoria hos mig idag, tänker åka en snabbis in till sta’n så hon får blir hundvakt. Ska uträtta några ärenden, dock inte julklappsinköp…
    Ska sätta mig till ro en liten stund innan jag gör mig i ordning, ta’ en kopp starkt kaffe så det klarnar i huvudet, förhoppningsvis.
    Ha’ en riktigt bra dag och sköt väl om dig, och en stor kram till dig och en till Rocky!
    Birgitta

    13 december, 2011 kl. 08:09

Kommentera

