Hic et nunc/ Här och nu

Trettondagen…

..tog jag mig en lång skogspromenad. Eftermiddagen var underbar med ca 3 minusgraderoch klarblå himmel.. Till en början frös jag men efter en timme var kroppen varm och konditionen över förväntan Kameran var med och många kort togs men…inga blev som jag ville. De två jag ska visa är jag inte heller nöjd med men ändå får de bli ett minne. På väldigt många bilder fick jag fenomenet ljuscirklar och  jag undrar om det UV-filtret som får detta cirkelrunda blänket. Skymningstimman började så skogen var mörk men det brinnade ljuset från solen värmde tallstammarna. En del buskar brann som av eld, ja skogen var förtrollad.

Solen gav stammarna en ton av guld.

Ett svar

  1. Go’morron Syster! Det ser onekligen skönt ut att vandra omkring i skogen vid skymningstimman. Bra att du även hade med dig kameran. Bilderna är vackra, men jag förstår ditt problem. Jag tror inte att UV-filtret har med ringarna att göra. Men du skall ha på ditt objektivskydd (vet inte om det heter så… ) Det är också svårt att fota i motljus eller om ljuset är starkt i förhållande till det andra i bilden. Då kommer det ofta ljus i censorn och det gör de ringarna du tala om. ND-filter kan säkert stoppa det. Ibland är det snyggt, men de skall inte förstör bilden, ringarna alltså. Detta är även mitt problem… Första bilden gillar jag enormt och jag ser inga ringar varken på den eller den andra med de brinnande tallarna. En liten kurs skulle sitta fint, för mig och dig, eller?
    Nu skall jag klä’ på mig och försöka bli ”människa”…
    Vi hörs, tills dess en stor kram till både tvåbenta och fyrbenta.
    Ps Inget mer har hänt betr JH.DS
    Birgitta, alltid

    7 januari, 2012 kl. 09:56

Kommentera

