Hic et nunc/ Här och nu

Idag för 112 år sedan…

…ägde, premiären, på operan Tosca rum i Teatro Costanzi i Rom. Puccini såg pjäsen på franska med Sara Bernhardt i huvudrollen i Milano 1889. Föreställningen gjorde ett djupt intryck på honom trots att han inte förstod språket. Han började planera en opera, men det dröjde till januari 1898 innan han kom igång. Parallellt med komponerandet gjorde Puccini resor till bland annat Paris där han träffade Sardou och till Rom för att se platserna där handlingen utspelade sig. Denna operaklassiker har en thrillerartad intrig och svindlande vackra Puccinimelodier.

Just nu sitter jag frusen och lyssnar på Boheme som han uppförde 1896. Frusen pga att jag varit ut med min cykel och det var en fruktansvärt kall blåst. Ibland tog vinden fatt så jag knappt hade styrfart. Tog mig ner till Vättern och knäppte med kalla fingrar av ett par foto.  Vättern var inte på sitt bästa humör idag. Kanske det är det som är tjusningen med vår sjö.

3 svar

  1. Bonjour Gunilla

    J’aime bien ton lac en colère ! Encore une fois tu nous fais profiter de toutes la beauté de ton pays en hiver . Les arbres ensoleillés sont magnifiques . Ici, l’hiver a tardé à venir, mais ce matin il y avait plein de givre . C’était très joli sur les arbres ! Je te souhaite un bon dimanche . Je t’embrasse

    14 januari, 2012 kl. 21:37

  2. Kära Gunilla. Fina bilder från den kalla utevärlden. Visst längtar vi till våren. I Skåne har det berömda vårljuset börjat visa sig och solen har tittat fram några dagar men blåsten är inte nådig. Har skaffat mig en ny mobil med kamera. Galaxy S II. Få se vad det för med sig. Orkar ibland inte ta med kameran. Nu ska det bli bättring. Kram

    15 januari, 2012 kl. 06:27

  3. Godmorgon, Syster! Vackra bilder på ”vår” älskade sjö. Man blir aldrig mätt av att titta på den. Du har fått ”vågspelet” så bra att jag känner både doft och vind. Önskar mig en liten sjö i närheten med det temperamentet!
    Igår var vi i Huskvarna och jämnade till vovvarna. Chinta har blivit en riktigt stor, fyrkantig låda, vilken poängterades… Hon äter alldeles för mycket… kära Chinta, tjock och go’.
    Vet du, sedan gick Fred och jag till Brand-Johan, galleriet, och där blev vi sittandes tills de stängde!! Riktigt trevligt med många skratt. Ingen tavla blev dock såld, men jag köpte en ängel i glas och två lampor till Emias och Elviras’s rum.
    För en stund sedan var de i Filipstad, men de skall till Vemdalen. Adam+2 flickor, Janne+ pojk, Petra-Erik-Okänd flickvän+2 flickor… Hoppas de får roligt. Själv vill jag vill bara ligga i sängen och läsa… =(( :))

    Storkram från din Lillasyster som är yster…
    Birgitta

    15 januari, 2012 kl. 12:31

Kommentera

