Hic et nunc/ Här och nu

Barfrost…

…Guld och koppar! Rimfrost på guldbruna gärden!
Glittrande kall är den vida och gyllene världen.

Solflod och guldflod jag ser genom molnen sig tvinga,
skrattande kylig som viljornas vässade klinga.
osv..Karin Boye

Var ute och promenerade på sena eftermidagen. Solen började dala, kylan bet i ansikte och händer. Vättern brusade ilsket så jag vände kurs mot mindre blåsig plats. Ankdammen..de frös, de små liven. Liten påse med havregryn hade jag i väskan. Tror faktiskt kommunen lägger ut lite mat till dem, i annat fall kommer många människor med en eller annan godsak. Mörkret började falla och jag tog med frusna händer ett foto och vände hemåt, till värme och en cup of tea..

2 svar

  1. Vackert foto. Har inte isen lagt sig? Här är 8 grader kallt . Burr!!!

    2 februari, 2012 kl. 19:47

  2. Vacker bild på alla dessa änder som samlats i vassen. Jag hoppas verkligen att kommunen ta’r på sig uppgiften att mata dem, för att hålla fåglarna vid liv. Jag förstår att den finns många snälla och djurvänliga människor som också har lite foder i väskan och ger dem en dos då och då. Vi har inga fåglar i insjöarna, men på vår tomt, i äppelträdet där finns hundratals. Då inte bara småfåglar utan duvor, skator och andra gråfärgade fåglar, storlek L. Du har så många fina platser runt ikring dig som du kan fota. Jag är riktigt avis, men alltför lat för att ta mig dig. Det blir bättre till våren… åtminstone när det blir lite varmare.
    Mycket skumt av SPC att inte höra av sig. Titta dig omkring på internet, det finns seriösa affärer, som man kan lita på, skicka efter där. Inte dyrare heller…
    Ha ett bra veckoslut och jag ger er båda, tvåben och fyrben en stor varm kram
    Birgitta

    3 februari, 2012 kl. 11:49

Kommentera

