Hic et nunc/ Här och nu

Hur kan Tristessen…

…slå klorna i mig en så underbar dag och kväll som vi har, men..jag tror mig förstå…

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan 
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
                              och det som stänger.

Ibland  kan det vara svårt att ta på sig den nya manteln som ljuset och våren förväntar sig och lämna det mörka och frostiga åt sin oönskan. Tog några foto igår med mitt gråfilter vilket jag tyckte gav en behaglig färgton. Mitt nya objektiv har jag inte använt ännu. Det är mer för porträtt  och väntar på en bra modell. Här kommer några vårbilder från min hemort.

Vatten och sten , även varm jord ligger mig varmt om hjärtat. Saknar en jordhög som jag kan få gräva , vända och plantera i. Se hur knopparna sticker upp ur myllan. I trappfönstret har jag ett antal sticklingar av Irländsk pil som jag ska försöka få att överleva och kanske rota sig i vårt lilla område.

Ett svar

  1. Tack, för dina kommentarer. Det var riktigt roligt att få ströva omkring i Stadsparken en sådan skön och varm söndag. Vi drack kaffe ute och satte upp ansiktena mot solen…
    Att fota var för mig inte så bra. Jag har ju varken gråfilter eller ett polariseringsfilter. De flesta bilder hamnade i papperskorgen, de som du sett var de enda som blev något. Jag är verkligen glad för det, men jag åker tillbaka, en lite mer mulen dag…
    Kul att din familj från Irland kommer hem till dig i påsk. Ju fler desto gladare. Det var inte roligt att läsa att du varit krasslig igen, kanske du inte skötte din förkylning ordentligt. Våren är en krävande tid. Idag är det vårdagjämning. Det börjar i alla fall att gå åt det ljusa hållet. Värmen kommer väl så småningom…? Den är ju inte min allra bästa vän. Nu till påsk blir det väl mycket att stå i för dig och för mig. Säkert blir det den första lite längre bilturen om vädret är bra.
    Sköt nu om dig så du blir riktigt kry och vi hörs väl av när det blir tid och läge.
    Önskar dig en bra tisdagskväll och samtidigt godnatt!

    Syster Birgitta och de 2 mamsellerna

    20 mars, 2012 kl. 19:49

Kommentera

