Hic et nunc/ Här och nu

Andra Advent

Andra Advent
Andra Advent

Andra söndagen i advent är

en av söndagarna i adventsfastan.

Den infaller den söndag som infaller 4-10 december. Den liturgiska färgen är violett eller blå och på altaret ställer vi violetta blommor och vi tänder två ljus.

Det särskilda med andra söndagen i advent är, att den talar så starkt om andra advent, Jesu andra ankomst till jorden. För ordet advent betyder ju ankomst.

Jesu egen undervisning i evangeliet talar om de tecknen som ska visa på, att detta hans andra advent närmar sig, den sista tiden, som de kristna väntat på i över 2000 år.. Den talar också om hur vi ska tyda och förstå tecknen och om vad vi ska tro om det som vi ser och hör.

Hur förhåller vi oss idag till adventsfirandet? Vi firar mångt och mycket utan att reflektera. Vackert…Mysigt…med adventsljus och julstjärnor… men tänker vi på budskapet. Hur förhåller vi oss till detta? Vad betyder den religiösa tron?

3 svar

  1. Underbar bild, med tankar som går till den tid som vi nu närmar oss, jultiden, Kristi födelse.
    Dina frågor är så många, flera också djupa. Det är nog så förvirrande svårt för oss människor, att idag tänka på de djupa och seriösa frågor i den sekulerade tidsanda vi lever i. Förvirrande även för mig, som haft en stark barnatro tills kanske helt nyligen. Tro, vad skall man tro, vad är det att tro… ibland har jag känt mig så förtvivlad i den tillvaro som nu är, tycker jag liksom sitter i kläm. Varje dag upplever jag naturen som den är. Genom våra vovsingar har jag tvingats ut och lärt mig se min omgivning på ett annat sätt än förr. Så enkel men ändå så fantastisk. Alla vi små på jorden hjälper till att den växlar och överlever 4 årstider per år. Alla drar sitt strå till stacken, vi hjälper till att överleva… Kalla det under men inte tro. Svårt, djupt…
    Julen, har temat om Jesu födelse, en tvåtusenårig gammal tradition som gör människorna ödmjuka och vänliga. Gamla Testamentet är en lagbok, varken mer eller mindre enligt mitt sätt att se. Alla religioner, filosofier bygger på ett och samma tema. Vill inte slå undan dessa viktiga frågor, jag gömmer säkert huvudet i sanden. Enlig mig kanske det skulle räcka med de 10 budorden, …och då verkligen leva efter dem.
    Idag har vi spårat ur… riktigt ur kurs. Detta leverne är verkligen inte det jag vill ha. Slit och släng, och då menar jag verkligen mellan oss människor också. …kanske det är på den vägen som Jesus sa, inget är förvånande…
    Kram till dig, Storasyster, du är vis och tänkande det är en stor gåva att förvalta.

    8 december, 2013 kl. 15:07

    • Naturen lär, naturen läker…naturen skänker glädje och harmoni… Visst talar det för att vi lever i symbios med den och alltet……

      8 december, 2013 kl. 15:58

  2. J’aime beaucoup ton texte, ça fait réfléchir. Tes petits-enfants sont magnifiques, je suis sûre que tu es une merveilleuse grand-mère !

    22 december, 2013 kl. 22:23

Kommentera

